Naturlig onsdag: Bygg med vett

Svært mange har fått med seg at det er positivt for miljøet å spare energi i huset, men hvilken betydning har det egentlig hva huset er bygget av? Onsdag 4. juni 2014 kl. 19:00 kommer Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet og arkitekt Espen Folgerø til Litteraturhuset i Bergen for å gi svar.

Onsdag 4. juni kl 19:00 er tid for ny Naturlig onsdag på Boksalongen på Litteraturhuset i Bergen. Denne gangen skal vi diskutere hvordan vi kan bygge med (miljø)vett.

Hvordan vi bygger husene våre har en betydning for naturen i følge Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet.Det er mange deler av prosessen ved et bygg som påvirker naturen; produksjon av byggematerialer, transport, energi til lys og varme når bygget er i bruk. Asbjørn Orheim Stoveland (Sweco) vil fortelle om hvilken betydning byggematerialet har for miljøbelastning i hele byggets levetid.

Hvordan kan man tenke miljø i valg av byggematerialene? Hovedinnleder Espen Folgerø vil gi svar basert på sin erfaring som arkitekt hos OPA FORM og lærer ved Bergen Arkitekthøgskole. Han har jobbet med byggematerialer som jord, tre og ull. I noen av prosjektene har det vært særlig vekt på lokale materialer og overskuddsmaterialer fra ulike industrier og bygningsfysikk. I tillegg har han jobbet med rehabilitering i gammel trehusbebyggelse.

Innledninger, diskusjon og spørsmålsrunde varer i halvannen time, derav varer Espen Folgerøds innledning en halvtime. Etter det faglige programmet blir det hyggelige samtaler med kjente og ukjente natur- og miljøinteresserte frem til kl 22:30.

Naturlig onsdag arrangeres av Naturvernforbundet Hordaland første onsdag hver måned. Arrangementet er gratis for medlemmer av Naturvernforbundet og Natur og ungdom. Andre kan velge om de vil bli medlemmer i døra eller betale 30 kr. Facebookhendelsen finner du her.

Vil du se et alternativ byggeprosjekt i praksis og få en tur til Fløyen?

Onsdag 18. juni viser Espen Folgerø lærer ved Bergen arkitektskole frem et studentprosjekt på vakre Fløien. Her har studentene brukt ild for å behandle tremateriale. Oppmøte kl 18:00 ved Fløybanestasjonen (den nederste). Etter omvisning går vi samlet videre til en av Bergens sjarmerende puber for å bli bedre kjent.

Vil du finne ut mer om det som skjer?

Artikkelen ble sist oppdatert: 02.06.2014

Koldalsfossen

Ny småkraftpakke i Kvam, Fusa og Samnanger

01.07.2014 | Sist oppdatert: 22.08.2014

Forum for Natur og Friluftsliv (FNF), som er ein paraplyorganisasjon for Naturvernforbundet, Turlaget og Jeger- og Fiskeforbundet i Hordaland, har skrive høyringsuttalar til åtte av dei 12 småkraftverka i den nye småkraftpakken i Kvam, Fusa og Samnanger. Fristen gjekk ut 30. juni, og Norges Vassdrags- og Energidirektorat (NVE) skal no vurdera kraftverka og koma med tilråding til Olje- og Energidepartementet. I Folgefonnpakka fekk halvparten av konsesjonssøknadene avslag, og Naturvernforbundet Hordaland håpar at det blir like bra resultat i «Kvammapakko».

Løa(1)

Naturlig onsdag: Bygg med vett

23.05.2014 | Sist oppdatert: 02.06.2014

Raudsildre8878b Foto Jan Rabben - frå boka Høgt og lågt i Kvinnherad - til bruk i marknadsføring av skogseminar på Varaldsøy

Skogakurs om biologisk mangfald på Varaldsøy

23.05.2014 | Sist oppdatert: 23.05.2014

Varaldsøy har mykje gamal skog med stort biologisk mangfald, mellom anna holeiker, barlind, kristorn og verna edellauvskog. Naturvernforbundet i Kvinnherad inviterar difor til tre dagar med skogakurs om biologisk mangfald på Varaldsøy. Deltakarane bur i Hestvika konferansesenter eller på Kamphaug hos John Anton Tangerås, og prisen er berre 200 kroner medrekna mat og overnatting.

Folgefonna over juli 70

Natur framfor utbygging i 6 småkraftverksaker

13.05.2014 | Sist oppdatert: 15.05.2014

Naturvernforbundet Hordaland helsar velkomen den aukande skepsisen i NVE mot den ukontrollerte og subsidierte utbygginga av små og mellomstore vassdrag i Hordaland, og håpar at dette innvarslar ein meir ansvarleg energipolitikk.