Naturlig onsdag: Bygg med vett

Svært mange har fått med seg at det er positivt for miljøet å spare energi i huset, men hvilken betydning har det egentlig hva huset er bygget av? Onsdag 4. juni 2014 kl. 19:00 kommer Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet og arkitekt Espen Folgerø til Litteraturhuset i Bergen for å gi svar.

Onsdag 4. juni kl 19:00 er tid for ny Naturlig onsdag på Boksalongen på Litteraturhuset i Bergen. Denne gangen skal vi diskutere hvordan vi kan bygge med (miljø)vett.

Hvordan vi bygger husene våre har en betydning for naturen i følge Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet.Det er mange deler av prosessen ved et bygg som påvirker naturen; produksjon av byggematerialer, transport, energi til lys og varme når bygget er i bruk. Asbjørn Orheim Stoveland (Sweco) vil fortelle om hvilken betydning byggematerialet har for miljøbelastning i hele byggets levetid.

Hvordan kan man tenke miljø i valg av byggematerialene? Hovedinnleder Espen Folgerø vil gi svar basert på sin erfaring som arkitekt hos OPA FORM og lærer ved Bergen Arkitekthøgskole. Han har jobbet med byggematerialer som jord, tre og ull. I noen av prosjektene har det vært særlig vekt på lokale materialer og overskuddsmaterialer fra ulike industrier og bygningsfysikk. I tillegg har han jobbet med rehabilitering i gammel trehusbebyggelse.

Innledninger, diskusjon og spørsmålsrunde varer i halvannen time, derav varer Espen Folgerøds innledning en halvtime. Etter det faglige programmet blir det hyggelige samtaler med kjente og ukjente natur- og miljøinteresserte frem til kl 22:30.

Naturlig onsdag arrangeres av Naturvernforbundet Hordaland første onsdag hver måned. Arrangementet er gratis for medlemmer av Naturvernforbundet og Natur og ungdom. Andre kan velge om de vil bli medlemmer i døra eller betale 30 kr. Facebookhendelsen finner du her.

Vil du se et alternativ byggeprosjekt i praksis og få en tur til Fløyen?

Onsdag 18. juni viser Espen Folgerø lærer ved Bergen arkitektskole frem et studentprosjekt på vakre Fløien. Her har studentene brukt ild for å behandle tremateriale. Oppmøte kl 18:00 ved Fløybanestasjonen (den nederste). Etter omvisning går vi samlet videre til en av Bergens sjarmerende puber for å bli bedre kjent.

Vil du finne ut mer om det som skjer?

Artikkelen ble sist oppdatert: 02.06.2014

Skremt av utbyggingsplaner på Folgefonnhalvøya

15.07.2013 | Sist oppdatert: 26.01.2021

Naturvernforbundet Hordaland har skrive høyringsuttalar til åtte av dei 13 småkraftverka som det er søkt om konsesjon for på Folgefonnhalvøya, i Kvinnherad, Jondal og Ullensvang kommunar.

Referat fra Naturlig onsdag 5. juni 2013

Gambling med lofottorsken?

15.07.2013 | Sist oppdatert: 15.07.2013

Onsdag 5. juni var verdens miljødag, og naturlig nok også dato for vårens siste Naturlig onsdag. Dette var også Naturlig-onsdag-konseptets initiativtaker og koordinator, Jorunn Vallestads siste kveld i førersetet. Betimelig nok var da også temaet for kvelden en av samtidens virkelig store miljøsaker: Sikkerheten og de miljømessige konsekvensene forbundet med en eventuell oljeboring i Lofoten, Vesterålen og Senja.

Rapport fra Naturlig onsdag 3. april

Bærekraftig havbruk?

12.04.2013 | Sist oppdatert: 12.04.2013

Temaet for denne utgaven av Naturlig onsdag var den norske oppdrettsnæringen, med spesielt fokus på lakseoppdrett. Terje Svåsand fra Havforskningsinstituttet stod - som kveldens faglige alibi - for innledningen, og inngikk deretter i paneldebatt med en representant for oppdrettsnæringen og en for miljøbevegelsen. Med rundt 40 deltakere var det duket for en livlig diskusjon på Krystall bar denne kvelden.

Referat fra Naturlig onsdag:

En genmodifisert framtid?

24.09.2012 | Sist oppdatert: 24.09.2012

Onsdag 5. september kunne vi by på en eksotisk kveld med foredrag i samarbeid med Nettverk for GMO-fri mat og fôr. Gjester fra USA og Sør Afrika kom for å fortelle om sine erfaringer med genmodifiserte vekster, og hva vi i Norge kan lære av denne utviklingen.