Naturlig onsdag: Bygg med vett

Svært mange har fått med seg at det er positivt for miljøet å spare energi i huset, men hvilken betydning har det egentlig hva huset er bygget av? Onsdag 4. juni 2014 kl. 19:00 kommer Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet og arkitekt Espen Folgerø til Litteraturhuset i Bergen for å gi svar.

Onsdag 4. juni kl 19:00 er tid for ny Naturlig onsdag på Boksalongen på Litteraturhuset i Bergen. Denne gangen skal vi diskutere hvordan vi kan bygge med (miljø)vett.

Hvordan vi bygger husene våre har en betydning for naturen i følge Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet.Det er mange deler av prosessen ved et bygg som påvirker naturen; produksjon av byggematerialer, transport, energi til lys og varme når bygget er i bruk. Asbjørn Orheim Stoveland (Sweco) vil fortelle om hvilken betydning byggematerialet har for miljøbelastning i hele byggets levetid.

Hvordan kan man tenke miljø i valg av byggematerialene? Hovedinnleder Espen Folgerø vil gi svar basert på sin erfaring som arkitekt hos OPA FORM og lærer ved Bergen Arkitekthøgskole. Han har jobbet med byggematerialer som jord, tre og ull. I noen av prosjektene har det vært særlig vekt på lokale materialer og overskuddsmaterialer fra ulike industrier og bygningsfysikk. I tillegg har han jobbet med rehabilitering i gammel trehusbebyggelse.

Innledninger, diskusjon og spørsmålsrunde varer i halvannen time, derav varer Espen Folgerøds innledning en halvtime. Etter det faglige programmet blir det hyggelige samtaler med kjente og ukjente natur- og miljøinteresserte frem til kl 22:30.

Naturlig onsdag arrangeres av Naturvernforbundet Hordaland første onsdag hver måned. Arrangementet er gratis for medlemmer av Naturvernforbundet og Natur og ungdom. Andre kan velge om de vil bli medlemmer i døra eller betale 30 kr. Facebookhendelsen finner du her.

Vil du se et alternativ byggeprosjekt i praksis og få en tur til Fløyen?

Onsdag 18. juni viser Espen Folgerø lærer ved Bergen arkitektskole frem et studentprosjekt på vakre Fløien. Her har studentene brukt ild for å behandle tremateriale. Oppmøte kl 18:00 ved Fløybanestasjonen (den nederste). Etter omvisning går vi samlet videre til en av Bergens sjarmerende puber for å bli bedre kjent.

Vil du finne ut mer om det som skjer?

Artikkelen ble sist oppdatert: 02.06.2014

IMG_0007-2

Flaggermuskveld

07.09.2012 | Sist oppdatert: 11.09.2012

Den 24. August var kvelden et utvalg av bergensere spaserte rundt i Bergens gater med blikket stivt mot himmelen og pipende detektorer i handa. Det var ikke snakk om forvillede crusieturister eller romvesenkikkere, dette var nemlig kvelden for markering av den europeiske flaggermusnatta.

_MG_0054

Trollet i Kanadaskogen

28.06.2012 | Sist oppdatert: 29.06.2012

Visste du at det bur eit troll i Kanadaskogen? Det fekk deltakarane på Naturvernforbundets søndagstur med kartlegging av hule eiker erfare 10. juni.

_MG_0115

Hule Eiker – en utvalgt naturtype

27.06.2012 | Sist oppdatert: 27.06.2012

Ikveld var siste Naturlig onsdag før sommeren, og mens solen skinte utenfor samlet en gjeng engasjerte mennesker seg på Kafé Krystall for å høre foredrag om ”verdifulle hulrom – biomangfold i hule eiker”. Foredragsholderne Idar Reisatd, rådgiver hos Bergen Kommune, og Olaug Vetti Kvam, førstekonsulent ved Skolelaboratoriet i realfag hos Universietet i Bergen, gav oss en innføring om naturmangfoldloven og utvalgte naturtyper.

_MG_9518

Naturlig Onsdag 7. mars - Fra ild og beite til granskog

13.03.2012 | Sist oppdatert: 13.03.2012

Denne onsdagen var temaet kystlandskapet på Vestlandet, nærmere bestemt kystlyngheia som et viktig kulturlandskap i Norge, og hvordan den har blitt endret grunnet skogreisning og gjengroing. De inviterte var Mons Kvamme fra Lyngheisenteret på Lygra i Nordhordland, og Heidi Iren Saure, som snart har fullført sin doktorgrad på effekter av sitkagran på naturmangfold og landskap.