Naturlig onsdag: Bygg med vett

Svært mange har fått med seg at det er positivt for miljøet å spare energi i huset, men hvilken betydning har det egentlig hva huset er bygget av? Onsdag 4. juni 2014 kl. 19:00 kommer Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet og arkitekt Espen Folgerø til Litteraturhuset i Bergen for å gi svar.

Onsdag 4. juni kl 19:00 er tid for ny Naturlig onsdag på Boksalongen på Litteraturhuset i Bergen. Denne gangen skal vi diskutere hvordan vi kan bygge med (miljø)vett.

Hvordan vi bygger husene våre har en betydning for naturen i følge Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet.Det er mange deler av prosessen ved et bygg som påvirker naturen; produksjon av byggematerialer, transport, energi til lys og varme når bygget er i bruk. Asbjørn Orheim Stoveland (Sweco) vil fortelle om hvilken betydning byggematerialet har for miljøbelastning i hele byggets levetid.

Hvordan kan man tenke miljø i valg av byggematerialene? Hovedinnleder Espen Folgerø vil gi svar basert på sin erfaring som arkitekt hos OPA FORM og lærer ved Bergen Arkitekthøgskole. Han har jobbet med byggematerialer som jord, tre og ull. I noen av prosjektene har det vært særlig vekt på lokale materialer og overskuddsmaterialer fra ulike industrier og bygningsfysikk. I tillegg har han jobbet med rehabilitering i gammel trehusbebyggelse.

Innledninger, diskusjon og spørsmålsrunde varer i halvannen time, derav varer Espen Folgerøds innledning en halvtime. Etter det faglige programmet blir det hyggelige samtaler med kjente og ukjente natur- og miljøinteresserte frem til kl 22:30.

Naturlig onsdag arrangeres av Naturvernforbundet Hordaland første onsdag hver måned. Arrangementet er gratis for medlemmer av Naturvernforbundet og Natur og ungdom. Andre kan velge om de vil bli medlemmer i døra eller betale 30 kr. Facebookhendelsen finner du her.

Vil du se et alternativ byggeprosjekt i praksis og få en tur til Fløyen?

Onsdag 18. juni viser Espen Folgerø lærer ved Bergen arkitektskole frem et studentprosjekt på vakre Fløien. Her har studentene brukt ild for å behandle tremateriale. Oppmøte kl 18:00 ved Fløybanestasjonen (den nederste). Etter omvisning går vi samlet videre til en av Bergens sjarmerende puber for å bli bedre kjent.

Vil du finne ut mer om det som skjer?

Artikkelen ble sist oppdatert: 02.06.2014

Hardangerfjorden

Gode alternativ til luftlinje i Hardanger

Framlegginga av dei fire rapportane frå utvala som har vurdert sjøkabel og luftlinje i Hardanger, viser saman med ”den femte rapporten” frå Bevar Hardanger at det er gode og tenlege alternativ til ei luftlinje frå Sima til Samnanger.

Bergen og fjorden foto Jan Helge Rambjør

Energisparing bedre enn monstermaster

Kan energieffektivisering i Bergen gjøre kraftlinjene i Hardanger overflødig? Statsminister Jens Stoltenberg mottok den 10.08.2010 ett brev fra Naturvernforbundet som etterlyser utredning av energieffektivsting som alternativ til monstermaster og sjøkabel.

Luftspenn eller kabel?

6.-7. februar 2007 arrangerer "Folkeaksjonen i Hardanger for kraftoverføring med sjøkabel" konferansen Luftspenn eller kabel? på Hardanger Fjordhotell i Øystese.

Fokus på regional miljøpolitikk

24.08.2009:

Naturvernforbundet i Kvam inviterer til miljøpolitisk folkemøte i Kvam rådhus i Norheimsund onsdag 26. august kl 19.00. Ni politiske parti stiller med med kandidatar som står høgt oppe på lista til stortingsvalet.