Naturlig onsdag: Bygg med vett

Svært mange har fått med seg at det er positivt for miljøet å spare energi i huset, men hvilken betydning har det egentlig hva huset er bygget av? Onsdag 4. juni 2014 kl. 19:00 kommer Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet og arkitekt Espen Folgerø til Litteraturhuset i Bergen for å gi svar.

Onsdag 4. juni kl 19:00 er tid for ny Naturlig onsdag på Boksalongen på Litteraturhuset i Bergen. Denne gangen skal vi diskutere hvordan vi kan bygge med (miljø)vett.

Hvordan vi bygger husene våre har en betydning for naturen i følge Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet.Det er mange deler av prosessen ved et bygg som påvirker naturen; produksjon av byggematerialer, transport, energi til lys og varme når bygget er i bruk. Asbjørn Orheim Stoveland (Sweco) vil fortelle om hvilken betydning byggematerialet har for miljøbelastning i hele byggets levetid.

Hvordan kan man tenke miljø i valg av byggematerialene? Hovedinnleder Espen Folgerø vil gi svar basert på sin erfaring som arkitekt hos OPA FORM og lærer ved Bergen Arkitekthøgskole. Han har jobbet med byggematerialer som jord, tre og ull. I noen av prosjektene har det vært særlig vekt på lokale materialer og overskuddsmaterialer fra ulike industrier og bygningsfysikk. I tillegg har han jobbet med rehabilitering i gammel trehusbebyggelse.

Innledninger, diskusjon og spørsmålsrunde varer i halvannen time, derav varer Espen Folgerøds innledning en halvtime. Etter det faglige programmet blir det hyggelige samtaler med kjente og ukjente natur- og miljøinteresserte frem til kl 22:30.

Naturlig onsdag arrangeres av Naturvernforbundet Hordaland første onsdag hver måned. Arrangementet er gratis for medlemmer av Naturvernforbundet og Natur og ungdom. Andre kan velge om de vil bli medlemmer i døra eller betale 30 kr. Facebookhendelsen finner du her.

Vil du se et alternativ byggeprosjekt i praksis og få en tur til Fløyen?

Onsdag 18. juni viser Espen Folgerø lærer ved Bergen arkitektskole frem et studentprosjekt på vakre Fløien. Her har studentene brukt ild for å behandle tremateriale. Oppmøte kl 18:00 ved Fløybanestasjonen (den nederste). Etter omvisning går vi samlet videre til en av Bergens sjarmerende puber for å bli bedre kjent.

Vil du finne ut mer om det som skjer?

Artikkelen ble sist oppdatert: 02.06.2014

Krev innsyn i hemmeleg Hansvågen-brev

10.01.2009:

Offentlegheita må no få innsyn i det hemelegstempla interne dokumentet der landbruksdepartementet gjev sitt sanne syn på saka om veg til skipsverftet i Hansvågen, før Steinulf Tungesvik i Hordaland Senterparti urettmessig fekk innsyn i innhaldet og fekk det trekt attende og endra. Det skriv leiar i Naturvernforbundet Hordaland, Ingar Flatlandsmo i dette debattinnlegget. Saka vert no klaga inn for sivilombodsmannen.

Jondalstunnelen - Fortsatt mulig å vurdere alternativ S7

22.09.2008:

Natuvernforbundet Hordaland (NVH) reagerer på at alternativ S7, som vil spare det unike kulturlandskapet i Nordrepollen ikke er tatt med i grunnlaget for anbud av Jondalstunnelen. I et brev til fylkesordfører Torill Selvold Nyborg påpeker NVH at S7 i realiteten er billigere, i tillegg til å være mer rassikkert og skånsomt mot kulturlandskapet.

Forvaltningsplan for Byfjellene Sør

15.08.2008:

Byfjellene Sør har lenge vært en av de mest populære turområdene i Bergen kommune og blir brukt av ca 20 000 mennesker pr. år. Naturvernforbundet Hordaland (NVH) mener at Bergen kommune i all hovedsak har tatt hensyn til de mange kryssende interessene for området.

Naturverngruppen

14.08.2008:

Arbeidet med naturvernsaker i NVH organiseres igjennom naturverngruppen. Den består av frivillige medlemmer som engasjerer seg i konsesjonssaker og politisk arbeid for å verne om naturen.