Naturlig onsdag: Bygg med vett

Svært mange har fått med seg at det er positivt for miljøet å spare energi i huset, men hvilken betydning har det egentlig hva huset er bygget av? Onsdag 4. juni 2014 kl. 19:00 kommer Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet og arkitekt Espen Folgerø til Litteraturhuset i Bergen for å gi svar.

Onsdag 4. juni kl 19:00 er tid for ny Naturlig onsdag på Boksalongen på Litteraturhuset i Bergen. Denne gangen skal vi diskutere hvordan vi kan bygge med (miljø)vett.

Hvordan vi bygger husene våre har en betydning for naturen i følge Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet.Det er mange deler av prosessen ved et bygg som påvirker naturen; produksjon av byggematerialer, transport, energi til lys og varme når bygget er i bruk. Asbjørn Orheim Stoveland (Sweco) vil fortelle om hvilken betydning byggematerialet har for miljøbelastning i hele byggets levetid.

Hvordan kan man tenke miljø i valg av byggematerialene? Hovedinnleder Espen Folgerø vil gi svar basert på sin erfaring som arkitekt hos OPA FORM og lærer ved Bergen Arkitekthøgskole. Han har jobbet med byggematerialer som jord, tre og ull. I noen av prosjektene har det vært særlig vekt på lokale materialer og overskuddsmaterialer fra ulike industrier og bygningsfysikk. I tillegg har han jobbet med rehabilitering i gammel trehusbebyggelse.

Innledninger, diskusjon og spørsmålsrunde varer i halvannen time, derav varer Espen Folgerøds innledning en halvtime. Etter det faglige programmet blir det hyggelige samtaler med kjente og ukjente natur- og miljøinteresserte frem til kl 22:30.

Naturlig onsdag arrangeres av Naturvernforbundet Hordaland første onsdag hver måned. Arrangementet er gratis for medlemmer av Naturvernforbundet og Natur og ungdom. Andre kan velge om de vil bli medlemmer i døra eller betale 30 kr. Facebookhendelsen finner du her.

Vil du se et alternativ byggeprosjekt i praksis og få en tur til Fløyen?

Onsdag 18. juni viser Espen Folgerø lærer ved Bergen arkitektskole frem et studentprosjekt på vakre Fløien. Her har studentene brukt ild for å behandle tremateriale. Oppmøte kl 18:00 ved Fløybanestasjonen (den nederste). Etter omvisning går vi samlet videre til en av Bergens sjarmerende puber for å bli bedre kjent.

Vil du finne ut mer om det som skjer?

Artikkelen ble sist oppdatert: 02.06.2014

Krever avslag på skipsverft i Hansvågen

15.02.2008:

Naturvernforbundet Hordaland og Naturvernforbundet i Kvam går i mot utbyggingsplanene til Fjellstrand AS om nytt skipsverft i Hansvågen. Naturvernforbund ser svært alvorlig på de negative konsekvenser en nedbygging av Hansvågen vil ha for de unike naturverdiene i området.

Ber Haga stoppe rasering av verdifull vassdragsnatur

11.02.2008:

Mange fylker vil de neste årene vurdere hvilke vassdrag som bør vernes mot den eksplosive utbyggingen av småkraftverk, gjennom såkalte fylkesdelplaner. I løpet av denne tiden vil mange av de samme elvene bli bygget ned. I en ny rapport dokumenterer Naturvernforbundet noen av de konsekvensene dette har for naturen og det biologiske mangfoldet.

Frarår utbygging av Kvitno kraftverk

04.02.2008:

Konsesjonsøknaden om Kvitno kraftverk i Kvitnoelva er i følge fylkesmannen i Hordaland mangelfull og til dels misvisende i sin utredning av konsekvenser for landskap, natur og miljø.

Vil ha moratorium for utbygging av småkraft i Hordaland

24.01.2008:

I eit brev til Olje- og energiminister Åslaug Haga (bilete) ber Naturvernforbundet Hordaland (NVH) om at alle søknader om utbygging av småkraft i fylket no vert sett på vent fram til fylkesdelplanen for småkraft er ferdig. Fylkeslaget fryktar at mange vassdrag som det ville vera naturleg å gi ein form for vern i fylkesdelplanen vil verta nedbygd før planen kjem på plass.