Naturlig onsdag: Bygg med vett

Svært mange har fått med seg at det er positivt for miljøet å spare energi i huset, men hvilken betydning har det egentlig hva huset er bygget av? Onsdag 4. juni 2014 kl. 19:00 kommer Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet og arkitekt Espen Folgerø til Litteraturhuset i Bergen for å gi svar.

Onsdag 4. juni kl 19:00 er tid for ny Naturlig onsdag på Boksalongen på Litteraturhuset i Bergen. Denne gangen skal vi diskutere hvordan vi kan bygge med (miljø)vett.

Hvordan vi bygger husene våre har en betydning for naturen i følge Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet.Det er mange deler av prosessen ved et bygg som påvirker naturen; produksjon av byggematerialer, transport, energi til lys og varme når bygget er i bruk. Asbjørn Orheim Stoveland (Sweco) vil fortelle om hvilken betydning byggematerialet har for miljøbelastning i hele byggets levetid.

Hvordan kan man tenke miljø i valg av byggematerialene? Hovedinnleder Espen Folgerø vil gi svar basert på sin erfaring som arkitekt hos OPA FORM og lærer ved Bergen Arkitekthøgskole. Han har jobbet med byggematerialer som jord, tre og ull. I noen av prosjektene har det vært særlig vekt på lokale materialer og overskuddsmaterialer fra ulike industrier og bygningsfysikk. I tillegg har han jobbet med rehabilitering i gammel trehusbebyggelse.

Innledninger, diskusjon og spørsmålsrunde varer i halvannen time, derav varer Espen Folgerøds innledning en halvtime. Etter det faglige programmet blir det hyggelige samtaler med kjente og ukjente natur- og miljøinteresserte frem til kl 22:30.

Naturlig onsdag arrangeres av Naturvernforbundet Hordaland første onsdag hver måned. Arrangementet er gratis for medlemmer av Naturvernforbundet og Natur og ungdom. Andre kan velge om de vil bli medlemmer i døra eller betale 30 kr. Facebookhendelsen finner du her.

Vil du se et alternativ byggeprosjekt i praksis og få en tur til Fløyen?

Onsdag 18. juni viser Espen Folgerø lærer ved Bergen arkitektskole frem et studentprosjekt på vakre Fløien. Her har studentene brukt ild for å behandle tremateriale. Oppmøte kl 18:00 ved Fløybanestasjonen (den nederste). Etter omvisning går vi samlet videre til en av Bergens sjarmerende puber for å bli bedre kjent.

Vil du finne ut mer om det som skjer?

Artikkelen ble sist oppdatert: 02.06.2014

Jondalstunnelen bryter med nasjonal kulturvern- og landskapspolitikk

22.06.2006:

Kvinnherad kommunestyre vedtok i april i år å godkjenne en reguleringsplan som åpner for å legge tilførselsveien til Jondalstunnelen tvers gjennom bygda Nordrepollen i Kvinnherad. Naturvernforbundet har hele tiden arbeidet for en tunnel utenom Nordrepollen som vil spare bygda for et uopprettelig naturinngrep.

St. Hansbål i fuglereservat!

20.06.2006:

Naturvernforbundet reagerer sterkt på at noen har tenkt å brenne Sankt Hans-bål på Guleskjeret ved Strøno i Os. Guleskjeret er et fuglereservat med ferdselsforbud fra 15. april til 31. juli. 20 par makrellterner ligger på egg for tiden og Naturvernforbundet frykter at hele kolonien vil utraderes hvis bålet tennes.

Vil stanse vei ved vernet vassdrag

15.06.2006:

Fylkeslandbruksstyret i Hordaland har vedtatt at en omstridt landbruksvei ved Låtevatnet i det vernede Opo-vassdraget i Odda kommune kan bygges. Norges Naturvernforbund ber Statens landbruksforvaltning overprøve vedtaket.

Kommunestyret vil ha vei tvers gjennom Nordrepollen

24.05.2006:

Kvinnherad Kommunestyre vedtok i dag å godkjenne reguleringsplan som åpner for å legge tilførselsveien til Jondalstunnelen tvers gjennom bygden Nordrepollen. Vedtaket skjer selv om de fleste representantene mener at det er det verste veialternativet som nå blir valgt.