Foto: Statens vegvesen / Hawkeye

LANSERER VISJON FOR BERGEN 2030

Nok er nok av bit for bit!

Bit for bit bygges naturen vår ned - også i Bergen. Siden 2010 har areal tilsvarende hele Bergen sentrum gått fra grønt til grått. "Gode, Grønne Bergen - en by for bier og bergensere" er Naturvernforbundet Hordalands visjon for et Bergen som i 2030 er Norges grønneste storby, en by der natur ikke lenger ødelegges bit for bit.

- Bergen har en sjeldent rik variasjon i natur, og denne fantastiske gaven forplikter oss. Vi må ta hensyn til at arter bare overlever om deres krav til livsmiljø blir oppfylt. Så langt har vi ikke tatt dette ansvaret, sier Gabiel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland.

Frykter tap av flere arter

Image- I dag er 275 plante- og dyrearter truet av utryddelse i Bergen, sier Fliflet. - Vi har på få år bygget ned
natur på arealer som sammenlagt er like store som Bergen sentrum inkludert Møhlenpris, Nordnes og Bryggen, legger han til.

Den viktigste årsaken til at bergensnaturen er truet handler om areal. For 9 av 10 av våre truede arter (de som står på “rødlisten”), er arealendringer hovedtrusselen. Naturvernforbundet Hordaland frykter at flere arter vil utryddes i Bergen hvis ikke byen endrer på måten naturarealer forvaltes.

Lanserer visjon for et grønnere Bergen

-  Alle forstår at vi ikke, bit for bit, kan bygge ned og utarme det som er begrensede og livsviktige ressurser: våre jorder, heier, skoger, myrer - våre naturarealer - helt til det til slutt ikke er noe igjen. Nå trekker vi i Naturvernforbundet Hordaland en sluttstrek og sier “hit, men ikke lenger”, sier Fliflet.

- Samtidig kommer vi i visjonen vår med en rekke, konkrete tiltak og forslag til hvordan vi faktisk kan stanse naturtapet, og få en by som er god å leve i for både bier og bergensere, sier han.

"Gode, Grønne Bergen - en by for bier og bergensere" er Naturvernforbundet Hordalands visjon for et Bergen som i 2030 er Norges grønneste storby, en by der natur ikke lenger ødelegges bit for bit. Tvert imot er byen grønn der den før var grå.

De viktigste punktene i visjonen er:

- Vi slutter å dele ut ubebygde naturormråder til nytt byggeland

- Nye bygg kommer på allerede bebygde områder, vi river parkeringshus

- Vi slipper naturens mangfold inn i byen

- Ingen plass til motorveier

- Omtenksom fortetting langs kollektiv-aksene

- Rullebane 2 på Flesland avlyses

- Ingen matjord får bygges ned

- Støtte til levende kulturlandskaper, frivillig vern av skog

- Vi tenker nytt om arkitektur

Naturvernforbundet Hordaland vil at Bergen skal bli arealpositiv. Det betyr at det arealet som er grønt, skal vokse, i stedet for å minke. En nullvisjon om vi ikke skal miste mer grønt til grått er ikke godt nok. Vi vil at mengden grønt skal øke. Vi vil ha en plussvisjon.

Artikkelen ble sist oppdatert: 20.06.2019

Skremt av utbyggingsplaner på Folgefonnhalvøya

15.07.2013 | Sist oppdatert: 26.01.2021

Naturvernforbundet Hordaland har skrive høyringsuttalar til åtte av dei 13 småkraftverka som det er søkt om konsesjon for på Folgefonnhalvøya, i Kvinnherad, Jondal og Ullensvang kommunar.

Referat fra Naturlig onsdag 5. juni 2013

Gambling med lofottorsken?

15.07.2013 | Sist oppdatert: 15.07.2013

Onsdag 5. juni var verdens miljødag, og naturlig nok også dato for vårens siste Naturlig onsdag. Dette var også Naturlig-onsdag-konseptets initiativtaker og koordinator, Jorunn Vallestads siste kveld i førersetet. Betimelig nok var da også temaet for kvelden en av samtidens virkelig store miljøsaker: Sikkerheten og de miljømessige konsekvensene forbundet med en eventuell oljeboring i Lofoten, Vesterålen og Senja.

Rapport fra Naturlig onsdag 3. april

Bærekraftig havbruk?

12.04.2013 | Sist oppdatert: 12.04.2013

Temaet for denne utgaven av Naturlig onsdag var den norske oppdrettsnæringen, med spesielt fokus på lakseoppdrett. Terje Svåsand fra Havforskningsinstituttet stod - som kveldens faglige alibi - for innledningen, og inngikk deretter i paneldebatt med en representant for oppdrettsnæringen og en for miljøbevegelsen. Med rundt 40 deltakere var det duket for en livlig diskusjon på Krystall bar denne kvelden.

Referat fra Naturlig onsdag:

En genmodifisert framtid?

24.09.2012 | Sist oppdatert: 24.09.2012

Onsdag 5. september kunne vi by på en eksotisk kveld med foredrag i samarbeid med Nettverk for GMO-fri mat og fôr. Gjester fra USA og Sør Afrika kom for å fortelle om sine erfaringer med genmodifiserte vekster, og hva vi i Norge kan lære av denne utviklingen.