Foto: Statens vegvesen / Hawkeye

LANSERER VISJON FOR BERGEN 2030

Nok er nok av bit for bit!

Bit for bit bygges naturen vår ned - også i Bergen. Siden 2010 har areal tilsvarende hele Bergen sentrum gått fra grønt til grått. "Gode, Grønne Bergen - en by for bier og bergensere" er Naturvernforbundet Hordalands visjon for et Bergen som i 2030 er Norges grønneste storby, en by der natur ikke lenger ødelegges bit for bit.

- Bergen har en sjeldent rik variasjon i natur, og denne fantastiske gaven forplikter oss. Vi må ta hensyn til at arter bare overlever om deres krav til livsmiljø blir oppfylt. Så langt har vi ikke tatt dette ansvaret, sier Gabiel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland.

Frykter tap av flere arter

Image- I dag er 275 plante- og dyrearter truet av utryddelse i Bergen, sier Fliflet. - Vi har på få år bygget ned
natur på arealer som sammenlagt er like store som Bergen sentrum inkludert Møhlenpris, Nordnes og Bryggen, legger han til.

Den viktigste årsaken til at bergensnaturen er truet handler om areal. For 9 av 10 av våre truede arter (de som står på “rødlisten”), er arealendringer hovedtrusselen. Naturvernforbundet Hordaland frykter at flere arter vil utryddes i Bergen hvis ikke byen endrer på måten naturarealer forvaltes.

Lanserer visjon for et grønnere Bergen

-  Alle forstår at vi ikke, bit for bit, kan bygge ned og utarme det som er begrensede og livsviktige ressurser: våre jorder, heier, skoger, myrer - våre naturarealer - helt til det til slutt ikke er noe igjen. Nå trekker vi i Naturvernforbundet Hordaland en sluttstrek og sier “hit, men ikke lenger”, sier Fliflet.

- Samtidig kommer vi i visjonen vår med en rekke, konkrete tiltak og forslag til hvordan vi faktisk kan stanse naturtapet, og få en by som er god å leve i for både bier og bergensere, sier han.

"Gode, Grønne Bergen - en by for bier og bergensere" er Naturvernforbundet Hordalands visjon for et Bergen som i 2030 er Norges grønneste storby, en by der natur ikke lenger ødelegges bit for bit. Tvert imot er byen grønn der den før var grå.

De viktigste punktene i visjonen er:

- Vi slutter å dele ut ubebygde naturormråder til nytt byggeland

- Nye bygg kommer på allerede bebygde områder, vi river parkeringshus

- Vi slipper naturens mangfold inn i byen

- Ingen plass til motorveier

- Omtenksom fortetting langs kollektiv-aksene

- Rullebane 2 på Flesland avlyses

- Ingen matjord får bygges ned

- Støtte til levende kulturlandskaper, frivillig vern av skog

- Vi tenker nytt om arkitektur

Naturvernforbundet Hordaland vil at Bergen skal bli arealpositiv. Det betyr at det arealet som er grønt, skal vokse, i stedet for å minke. En nullvisjon om vi ikke skal miste mer grønt til grått er ikke godt nok. Vi vil at mengden grønt skal øke. Vi vil ha en plussvisjon.

Artikkelen ble sist oppdatert: 20.06.2019

Krev innsyn i hemmeleg Hansvågen-brev

10.01.2009:

Offentlegheita må no få innsyn i det hemelegstempla interne dokumentet der landbruksdepartementet gjev sitt sanne syn på saka om veg til skipsverftet i Hansvågen, før Steinulf Tungesvik i Hordaland Senterparti urettmessig fekk innsyn i innhaldet og fekk det trekt attende og endra. Det skriv leiar i Naturvernforbundet Hordaland, Ingar Flatlandsmo i dette debattinnlegget. Saka vert no klaga inn for sivilombodsmannen.

Jondalstunnelen - Fortsatt mulig å vurdere alternativ S7

22.09.2008:

Natuvernforbundet Hordaland (NVH) reagerer på at alternativ S7, som vil spare det unike kulturlandskapet i Nordrepollen ikke er tatt med i grunnlaget for anbud av Jondalstunnelen. I et brev til fylkesordfører Torill Selvold Nyborg påpeker NVH at S7 i realiteten er billigere, i tillegg til å være mer rassikkert og skånsomt mot kulturlandskapet.

Forvaltningsplan for Byfjellene Sør

15.08.2008:

Byfjellene Sør har lenge vært en av de mest populære turområdene i Bergen kommune og blir brukt av ca 20 000 mennesker pr. år. Naturvernforbundet Hordaland (NVH) mener at Bergen kommune i all hovedsak har tatt hensyn til de mange kryssende interessene for området.

Naturverngruppen

14.08.2008:

Arbeidet med naturvernsaker i NVH organiseres igjennom naturverngruppen. Den består av frivillige medlemmer som engasjerer seg i konsesjonssaker og politisk arbeid for å verne om naturen.