Oppretthold forbudet

Ill. (Foto: Alexander Hovland)
I et bekymringbrev til Miljøverndepartementet ber Naturvernforbundet i Kvinnherad om at det generelle forbudet mot bruk av vannscooter blir oppretthold.

Det eksisterer i dag et generelt forbud mot bruk av vannscooter i Norge. Bakgrunnen for loven er at bruken oppfattes som forstyrrende og uvettig bruk representerer en stor risiko både for mennesker, dyr og fugleliv.

Kommunene har mulighet til å opprette baner for bruk av vannscooter i områder hvor de ikke medfører fare eller ulempe for andre interesser. Likevel har de færreste kommuner valgt å gjøre dette. Naturvernforbundet mener at det må sees i retning av at vannscootere generelt ikke er ønsket.

Les hele brevet her:

Norway-3611382_1920

Kritisk til nye oppdrettsannlegg i Hardanger

28.04.2021 | Sist oppdatert: 10.11.2021

Oppdrettsselskapa Eide Fjordbruk og Lingalaks har søkt om å ta i bruk to nye område i Samlafjorden. Naturvernforbundet Hordaland og Naturvernforbundet i Kvam er svært kritisk til planane.

Endelausmarka, ny motorvei på E39 Rådal Foto Statens vegvesen Hawkeye
LANSERER VISJON FOR BERGEN 2030

Nok er nok av bit for bit!

11.06.2019 | Sist oppdatert: 20.06.2019

Bit for bit bygges naturen vår ned - også i Bergen. Siden 2010 har areal tilsvarende hele Bergen sentrum gått fra grønt til grått. "Gode, Grønne Bergen - en by for bier og bergensere" er Naturvernforbundet Hordalands visjon for et Bergen som i 2030 er Norges grønneste storby, en by der natur ikke lenger ødelegges bit for bit.

Oystesevassdraget-reddet

Regjeringen bevarer Øystesevassdraget

28.08.2017 | Sist oppdatert: 24.04.2018

Regjeringen gikk i dag inn for å bevare det unike Øystesevassdraget i Hordaland. Enestående elvenatur er nå reddet. – Dette er en stor seier! Øystesevassdraget er en nasjonal perle, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.