Sjøkabel hele veien

Ill. (Foto: Arkiv)
Søknaden for kraftledningen Kollsnes-Mongstad er nå inne til behandling hos NVE. I sin uttalelse går Naturvernforbundet Hordaland og Nordhordaland går sterkt i mot søknaden og krever at hele kabelen legges i jord og sjø.

I sin uttalelse til søknaden påpeker Naturvernforbundet at det er påvist en rekke rødlistetruede fuglearter slik som hubro og hønsehauk. Begge artene er sterkt truet, og svært sårbare for kollisjoner med luftledninger.

- Norge har forpliktet seg til å stanse tapet av biologisk mangfold innen 2010. Dagens kablingspolitikk er ikke i overensstemmelse med et slikt mål, sier Ingar Flatlandsmo leder i Naturvernforbundet Hordaland

Motstanden mot kraftledningen er stor både hos lokalbefolkningen og hos lokale politikere i de berørte kommunene. Naturvernforbundet har tidligere arrangert vardebrenning for å markere den lokale motstanden mot kraftledningen.

- Nordhordland har allerede har ofret mye av sin natur og sitt miljø til industri og næringsutvikling. Naturvernforbundet mener det er urimelig om regionen nå skal ofre enda mer når et mindre belastende alternativ er tilgjengelig, avslutter Flatlandsmo.

Naturvernforbundet mener det er oljebransjen som må betale for kostnaden av å legge hele kabelen i jord og sjø. I følge Flatlandsmo er det oljebransjen som først og fremst vil tjene på en ny kabel, derfor må de også legge ut i tråd med prinsippet om at forurenseren betaler.

Norway-3611382_1920

Kritisk til nye oppdrettsannlegg i Hardanger

28.04.2021 | Sist oppdatert: 10.11.2021

Oppdrettsselskapa Eide Fjordbruk og Lingalaks har søkt om å ta i bruk to nye område i Samlafjorden. Naturvernforbundet Hordaland og Naturvernforbundet i Kvam er svært kritisk til planane.

Endelausmarka, ny motorvei på E39 Rådal Foto Statens vegvesen Hawkeye
LANSERER VISJON FOR BERGEN 2030

Nok er nok av bit for bit!

11.06.2019 | Sist oppdatert: 20.06.2019

Bit for bit bygges naturen vår ned - også i Bergen. Siden 2010 har areal tilsvarende hele Bergen sentrum gått fra grønt til grått. "Gode, Grønne Bergen - en by for bier og bergensere" er Naturvernforbundet Hordalands visjon for et Bergen som i 2030 er Norges grønneste storby, en by der natur ikke lenger ødelegges bit for bit.

Oystesevassdraget-reddet

Regjeringen bevarer Øystesevassdraget

28.08.2017 | Sist oppdatert: 24.04.2018

Regjeringen gikk i dag inn for å bevare det unike Øystesevassdraget i Hordaland. Enestående elvenatur er nå reddet. – Dette er en stor seier! Øystesevassdraget er en nasjonal perle, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.