• Hordaland
  • Stopp nedbyggingen av natur rundt Røldalstjørn
Natur

Natur.

Stopp nedbyggingen av natur rundt Røldalstjørn

I en fremlagt detaljreguleringsplan går rådmann i Ullensvang kommune inn for å tillate en storstilt hytteutbygging ved Røldalstjørn i Øvre Seljestad.

Planen legger opp til omfattende vegutbygging, store og dominerende hytter med uthus og sterk fortetting, og planen er ikke i tråd med overordnet kommunedelplan for Øvre Seljestad.Det blir dermed lagt opp til en helt annen utbygging og bruk av natur enn det som var forutsetningen da kommunedelplanen sin arealdel for Odda kommune og kommunedelplanen for Øvre Seljestad ble lagt frem for snart 20 år siden.

Etter vårt syn går detaljreguleringsplanen langt ut over de føringene som fins i både kommunedelplan og reguleringsplan ved at planområdet er utvidet. I saksutredningen skriver rådmannen at det blir store naturinngrep, og at det etter utbyggingen vil være lite natur igjen. Likevel anbefaler han kommunestyret å godkjenne planen. Det står i sterk kontrast til kommunens ansvar som naturforvalter og planstyresmakt etter blant annet plan- og bygningsloven og naturmangfoldsloven.

Det står og i sterk kontrast til både statlige styresmakter og FN sitt naturpanel sine anbefalinger om å legge vekt på naturmangfold. Vi vil spesielt peke på at det er viktig å ta vare på myr- og våtmarksområder, da disse er viktige for karbonlagring. Det aktuelle området består av om lag 25 % myr, og nedbygging av myr er svært lite problematisert, både av utbygger og av rådmannen.

Når kommunestyret får lagt frem en detaljreguleringsplan som er så i strid med overordnete planer mener vi det eneste rette er å avvise planen, og vi vil oppfordre kommunen til å gjøre en grundig vurdering av naturverdier og friluftsinteresser på den ene side og utbyggingsinteresser på den andre siden, i en ny kommuneplan for hele Seljestad og omkringliggende områder.

Artikkelen ble sist oppdatert: 10.08.2020

Krev innsyn i hemmeleg Hansvågen-brev

10.01.2009:

Offentlegheita må no få innsyn i det hemelegstempla interne dokumentet der landbruksdepartementet gjev sitt sanne syn på saka om veg til skipsverftet i Hansvågen, før Steinulf Tungesvik i Hordaland Senterparti urettmessig fekk innsyn i innhaldet og fekk det trekt attende og endra. Det skriv leiar i Naturvernforbundet Hordaland, Ingar Flatlandsmo i dette debattinnlegget. Saka vert no klaga inn for sivilombodsmannen.

Jondalstunnelen - Fortsatt mulig å vurdere alternativ S7

22.09.2008:

Natuvernforbundet Hordaland (NVH) reagerer på at alternativ S7, som vil spare det unike kulturlandskapet i Nordrepollen ikke er tatt med i grunnlaget for anbud av Jondalstunnelen. I et brev til fylkesordfører Torill Selvold Nyborg påpeker NVH at S7 i realiteten er billigere, i tillegg til å være mer rassikkert og skånsomt mot kulturlandskapet.

Forvaltningsplan for Byfjellene Sør

15.08.2008:

Byfjellene Sør har lenge vært en av de mest populære turområdene i Bergen kommune og blir brukt av ca 20 000 mennesker pr. år. Naturvernforbundet Hordaland (NVH) mener at Bergen kommune i all hovedsak har tatt hensyn til de mange kryssende interessene for området.

Naturverngruppen

14.08.2008:

Arbeidet med naturvernsaker i NVH organiseres igjennom naturverngruppen. Den består av frivillige medlemmer som engasjerer seg i konsesjonssaker og politisk arbeid for å verne om naturen.