Tema: karbonavgift til fordeling (KAF)

Naturvernforbundet Hordaland ser behovet for flere virkemidler i klimapolitikken og fikk årsmøtets støtte til å gå inn for Karbonavgift til fordeling (KAF) i 2014. Under kan du lese en artikkel fra opphavsmannen James Hansen som forklarer konseptet, Naturvernforbundet Hordalands forslag uttalelse til landsmøte i Naturvernforbundet 2015 og noen andre artikler om ordningen.

Spørsmål om KAF kan rettes til Naturvernforbundet Hordaland ved Hallvard Birkeland, post@birk.me, tlf 90574018

Artikkelen ble sist oppdatert: 19.10.2015

Karbonavgift til folket / Karbonavgift til fordeling

Ressursside om KAF

Karbonavgift til fordeling eller Karbonavgift til folket (KAF) – velg hvilken betegnelse du ønsker. Konseptet er uansett det samme som på engelsk kalles Carbon Fee and Dividend. Naturvernforbundet har vedtatt en landsmøteuttalelse om KAF, og vi har publisert noen artikler om emnet. Her lister vi noen egne og noen eksterne ressurser og nyheter for deg som ønsker å vite mer om dette forslaget. Naturvernforbundet går ikke god for alle synspunkter som hevdes i eksterne ressurser.

Oil_Rig
Innlegg:

Er Norges klimapolitikk bedre enn Trumps?

16.11.2016

Mange fikk seg et sjokk da Donald Trump vant. I kampen mot klimatrusselen er det mange som frykter full stopp i den amerikanske innsatsen når klimafornekteren Trump tar over roret. Men er den norske klimapolitikken egentlig så mye bedre enn den vi frykter fra Trump?

FOE COP15 demo3

Innfør en stigende karbonavgift og del den ut til folket!

29.01.2016 | Sist oppdatert: 29.01.2016

Er det overhodet mulig å fase ut fossilt brensel raskt nok til å unngå katastrofe? Klimaavtalen fra Paris kan bli en milepæl i kampen mot klimaendringene, dersom alle land legger seg i selene for å kutte utslippene raskt.