Energismart

Energismart og Oljefri Hordaland

Gjør det enklere for deg å ta energismarte valg for ditt bygg.

Om prosjektene

oljefri.no har Naturvernforbundet samlet uavhengig informasjon om klimavennlige energiløsninger for boliger og bygg. Gjennom samarbeid med fagmiljøer og bransjeorganisasjoer holder Naturvernforbundet seg oppdatert på den nyeste kunnskapen om energieffektive varmeløsninger i bygg.

I stadig flere kommuner i landet kan bolig- og byggeiere hente inn tilbud på fornybare oppvarmingsløsninger, rens og fjerning av oljetank og energirådgivningstjenester fra Oljefris tilbydere alle har blitt kvalitetssikret av prosjektet. Ved å fylle ut skjemaet på nettsidene kan de som ønsker det raskt få kontakt med relevante tilbydere i sitt nærområde. Dette gjør veien fra kunnskap til handling kortere.

For å gi innbyggere på ulike steder i landet et godt tilbud, er oljefri.no avhengig av lokal støtte. Støtten fra kommuner og fylkeskommuner brukes til kartlegging, drift og synliggjøring av prosjektet. For å få resultater av klimatiltaket må oljefri.no være synlig i lokalsamfunnet med informasjon om klimatiltak i bolig og større bygg.

I forlengelsen av prosjektet Oljefri, som omhandler utfasing av oljefyring med fornybare oppvarmingsløsninger, har vi gjennom prosjektet Energismart valgt å se på gode energi- og klimaløsninger for hele bygningskroppen. Med støtte fra en rekke ulike partnere i offentlig og privat sektor jobber vi med å presentere gode løsninger for ditt bygg, samt vi har kartlagt og kvalitetssikret energispesialister over hele landet.

Alle tilbyderne i prosjektene har vært gjennom en grundig godkjenningsprosess. Naturvernforbundet har undersøkt at firmaene har god økonomi, at de har gode referanser fra tidligere utførte jobber, at de benytter produkter tilpasset norske forhold og at de har kunnskap om produktene de installerer.

Bli oljefri og spar energi! Besøk oljefri.no og energismart.no
Les mer om våre tilbydere

Informasjonsansvarlig
Silje Østerbø
silje@naturvernforbundet.no

Støttespillere i Hordaland
      Image         Image

Fjordkryssing bjørnafjorden Foto Statens vegvesen
Debatt om den største saken i nye Vestland dette valget:

Veien mot Hordfast – et miljø- og bompengemareritt

Torsdag 29. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til valgdebatt på litteraturhuset om Hordfast, monsterveiprosjektet som er dårlig nytt for både klima og naturmangfold. Dette ligger an til å bli den største og kanskje viktigste saken for vår region dette valget.

Inviterer til kommunevalgets viktigste miljødebatt:

Det store naturtapet - Nok er nok av bit for bit!

Tirsdag 20. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til politisk debatt på Litteraturhuset. Her utfordrer vi alle partienes toppkandidater i Bergen til å vise om, og hvordan de vi stanse naturtapet og ta byen vår i en retning fra grått til grønt.