Ta vare på det du har

Ta vare på det du har i Hordaland

Få tips til hvordan du kan reparere tingene dine - eller finn lokale reparatører som kan gjøre jobben for deg.

Om prosjektet
Bare siden 1995 har avfallsmengden i Norge økt med over 50 prosent. Kastingen er et stort miljøproblem. Nordmenns forbruk av energi og ressurser er så høyt at vi ville trengt nærmere tre jordkloder hvis alle skulle ha levd som oss.

Vi ønsker å hjelpe deg på veien til å ta vare på tingene dine. Gjennom enkle tips og triks kan du selv sørge for godt vedlikehold og enkle reparasjoner, slik at det du er glad i kan leve videre.

Vi ønsker også å synliggjøre hverdagsheltene som finnes over hele Norge. Fiksere som tar vare på håndverket, slik at du kan ta vare på tingene dine. Hos oss finner du en oversikt over lokale håndverkere i ditt nærområde, slik at du kan lett få hjelp til å forlenge levetiden på det som betyr noe for deg.

Lær hvordan du kan reparere ting - eller finn lokale reparatører. Besøk tavarepådetduhar.no.

Informasjonsansvarlig
Silje Østerbø
silje@naturvernforbundet.no

Støttespillere
Image      Image

Artikkelen ble sist oppdatert: 07.07.2020

Gabriel Fliflet foto HJ Brun

Den gode byen: De folkevalgte må styre. Ikke utbyggerne.

31.10.2017 | Sist oppdatert: 31.10.2017

Er det ikke rart? De delene av Bergen vi synes er finest, det vi viser frem for andre, er helst de gamle områdene. Hus og gater fra den gang alt var tungvint. Fra den gang landet var fattig og alt måtte gjøres med håndmakt.

Ina og Mari

Hils på våre studentpraktikanter

28.09.2017 | Sist oppdatert: 14.03.2018

Ina Marie Christiansen og Mari Smith studerer geografi og biologi, og dette semesteret er de også praktikanter på kontoret til fylkeslaget i Hordaland.

Oystesevassdraget-reddet

Regjeringen bevarer Øystesevassdraget

28.08.2017 | Sist oppdatert: 24.04.2018

Regjeringen gikk i dag inn for å bevare det unike Øystesevassdraget i Hordaland. Enestående elvenatur er nå reddet. – Dette er en stor seier! Øystesevassdraget er en nasjonal perle, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Vi gnir oss i øynene:

Verdens lengste sykkeltunnel blir i Bergen

Sykkelsatsingen i Bergen har i mange år vært lovende på papiret og håpløs i virkeligheten. Politikernes ambisjoner har gått opp, mens syklistenes andel av trafikken har gått ned. Enkelte, små strekninger har blitt forbedret, men hverdagen for syklister i Bergen er fortsatt å tråkle seg gjennom et lappverk, der sykkelstier dukker opp og plutselig forsvinner igjen. Sist uke kom en nyhet som fikk smilet fram hos oss som arbeider for sykkelens sak: Bergen får verdens lengste sykkeltunnel, mellom Mindemyren og Fyllingsdalen!