Ta vare på det du har

Avfallsmengdene er enorme. I dette prosjektet jobber vi for at flere blir en del av den miljøvennlige reparasjonskulturen.

Om prosjektet

Bare siden 1995 har avfallsmengden i Norge økt med over 50 prosent. Kastingen er et stort miljøproblem. Nordmenns forbruk av energi og ressurser er så høyt at vi ville trengt nærmere tre jordkloder hvis alle skulle ha levd som oss.

Vi ønsker å hjelpe deg på veien til å ta vare på tingene dine. Gjennom enkle tips og triks kan du selv sørge for godt vedlikehold og enkle reparasjoner, slik at det du er glad i kan leve videre.

Vi ønsker også å synliggjøre hverdagsheltene som finnes over hele Norge. Fiksere som tar vare på håndverket, slik at du kan ta vare på tingene dine. Hos oss finner du en oversikt over lokale håndverkere i ditt nærområde, slik at du kan lett få hjelp til å forlenge levetiden på det som betyr noe for deg.

Nettside for prosjektet

Prosjektet vårt har en egen nettside. Her samler vi reparasjonstips så du kan ta vare på tingene dine enda lengre. Du finner også en liste over lokale reparatører.

Reparasjonsgavekortet ligger på et bord med trådsneller og saks

Reparasjonsgavekortet

Med Reparasjonsgavekortet er det endelig mulig å både gi og motta en profesjonell reparasjon i gave. I tillegg er det enkelt – og fleksibelt.

Her er er noen av de tingene du kan bruke Reparasjonsgavekortet til å få reparert: klær, hvitevarer, mobiltelefoner og datautstyr, møbler og sko.

Bli frivillig i gruppen «Fiks og forbruk»!

Hvem: Studenter eller voksne som er glad i reparasjon, flink til å sy reparere, god på å organisere.

Hva du kan gjøre: Organisere og bli med på klesbyttedagen, organisere egne klesbyttedager, fiksefester, sy-og redisign, skrive artikler, hjelpe med SOME, arrangere eller bli med på marked/kvelder (fiksemarked, gatemarked, loppemarked og gjenbruksmarked), stå på stand, selge reparasjonsgavekort.

Du får: Attest, mat på aktiviteter, sosialt, mulighet til å lære mer om søm, reparasjon og fiksing, god oppfølging fra ansatt.

Vil du bli frivillig i gruppen, eller høre mer? Ta kontakt med Lena (lt@naturvernforbundet.no).

Lena Teigland

Lena Teigland