Pøbelgrandugnad i Langeskogen

Fra 26.08.2019 til 05.09.2019 kl. 23:59

Sted: Langeskogen

Slå et slag for biologisk mangfold i byen. Bli med å rydde vestamerikansk hemlokk i Langeskogen.

Foto: Synnøve Kvamme. Fjerning av vestamerikansk hemlokk under dugnaden på Ånuglo i Tysnes høsten 2017.

Langeskogen er et av mange områder som har blitt beplantet med flere fremmede invaderende treslag gjennom årene. Vestamerikansk hemlokk utgjør den største og mest akutte trusselen mot stedegen skog i området. Fylkesmannen i Hordaland har inngått avtale med stiftelsen Johan Langes legat, som forvalter eiendommen, om fjerning av arten. Store og halvstore trær har siden 2010 blitt hugget, men gjenstående småtrær må fjernes, og oppslag av nye trær holdes nede.

Naturvernforbundet Hordaland har bistått Langeskogens venner og Johan Langes Legat med å mobilisere til flere dugnader i Langeskogen både i 2018 og 2019. Vi hadde tre dugnader i vår og i månedsskiftet august- september braker det løs med flere dugnader. Bli med du også.

Praktisk info:

Det blir oppmøte på Langegården Stall og besøksgård på Fjøsanger kl 18.00.

Vi rydder pøbelgran i Langeskogen frem til kl 20.00 og så blir det avsluttende dugnadsbevertning i Gruen på Langegården.

Det er ingen bindende påmelding og du kan være med akkurat den dagen det passer for deg.

Sett av følgende datoer og bli med å rydde:

mandag 26 august

onsdag 4 september

torsdag 5 september

Adresse:

Langegården stall og besøksgård,

Straumeveien 17 c

Vel møtt!

39077813_2305412002807400_553430197064433664_o
BLI MED PÅ PLASTJAKT

Strandryddedag på "Passion for Ocean"-festivalen

22.08.2019

I forbindelse med Passion for Ocean Festivalen i Bergen blir det strandrydding fredag 30. august. Vi drar ut med båt, rydder den vakre norske strandlinjen og har det hyggelig sammen. Det blir også noen fine overraskelser underveis, så sett av dagen!

Fjordkryssing bjørnafjorden Foto Statens vegvesen
Debatt om den største saken i nye Vestland dette valget:

Veien mot Hordfast – et miljø- og bompengemareritt

Torsdag 29. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til valgdebatt på litteraturhuset om Hordfast, monsterveiprosjektet som er dårlig nytt for både klima og naturmangfold. Dette ligger an til å bli den største og kanskje viktigste saken for vår region dette valget.

Inviterer til kommunevalgets viktigste miljødebatt:

Det store naturtapet - Nok er nok av bit for bit!

Tirsdag 20. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til politisk debatt på Litteraturhuset. Her utfordrer vi alle partienes toppkandidater i Bergen til å vise om, og hvordan de vi stanse naturtapet og ta byen vår i en retning fra grått til grønt.