Pøbelgrandugnad i Langeskogen

Fra 26.08.2019 til 05.09.2019 kl. 23:59

Sted: Langeskogen

Slå et slag for biologisk mangfold i byen. Bli med å rydde vestamerikansk hemlokk i Langeskogen.

Foto: Synnøve Kvamme. Fjerning av vestamerikansk hemlokk under dugnaden på Ånuglo i Tysnes høsten 2017.

Langeskogen er et av mange områder som har blitt beplantet med flere fremmede invaderende treslag gjennom årene. Vestamerikansk hemlokk utgjør den største og mest akutte trusselen mot stedegen skog i området. Fylkesmannen i Hordaland har inngått avtale med stiftelsen Johan Langes legat, som forvalter eiendommen, om fjerning av arten. Store og halvstore trær har siden 2010 blitt hugget, men gjenstående småtrær må fjernes, og oppslag av nye trær holdes nede.

Naturvernforbundet Hordaland har bistått Langeskogens venner og Johan Langes Legat med å mobilisere til flere dugnader i Langeskogen både i 2018 og 2019. Vi hadde tre dugnader i vår og i månedsskiftet august- september braker det løs med flere dugnader. Bli med du også.

Praktisk info:

Det blir oppmøte på Langegården Stall og besøksgård på Fjøsanger kl 18.00.

Vi rydder pøbelgran i Langeskogen frem til kl 20.00 og så blir det avsluttende dugnadsbevertning i Gruen på Langegården.

Det er ingen bindende påmelding og du kan være med akkurat den dagen det passer for deg.

Sett av følgende datoer og bli med å rydde:

mandag 26 august

onsdag 4 september

torsdag 5 september

Adresse:

Langegården stall og besøksgård,

Straumeveien 17 c

Vel møtt!

Hordfast natur

Naturvernforbundet ber Os kommunestyre avvise forslag om hurtigbehandling av Hordfast

Os kommunestyre skal tirsdag 24. september behandle forslag om at videre planlegging av Hordfast skal bli gjennomført av Statens vegvesen som ansvarlig planlegger. Statens vegvesen har foreslått at kommunene nå tar over ansvaret for reguleringsplanarbeidet. Naturvernforbundet støtter dette forslaget og ber om at de vanskelige avveiningene i Hordfast-planene blir behandlet med størst mulig demokrati. Os kommune må ikke abdisere i denne saken som kan gi uopprettelig skade på verdifull natur på Søre Øyane, på Tysnes og på Stord.

Hordfast

Stans Hordfast!

Der Hordfast er enkelte partiers våte drøm, er monsterveiprosjektet også svært dårlig nytt for både klimaet og for den verdifulle myren, regnskogen og kystlandskapet som blir ødelagt. Derfor foreslår vi at vi lager nasjonalpark - ikke motorvei!

39077813_2305412002807400_553430197064433664_o
BLI MED PÅ PLASTJAKT

Strandryddedag på "Passion for Ocean"-festivalen

22.08.2019

I forbindelse med Passion for Ocean Festivalen i Bergen blir det strandrydding fredag 30. august. Vi drar ut med båt, rydder den vakre norske strandlinjen og har det hyggelig sammen. Det blir også noen fine overraskelser underveis, så sett av dagen!