Høyre foreslår delvern av Øystesevassdraget

- Naturvernforbundet ønsker primært vern av hele Øystesevassdraget i Hordaland, men er glade for at Høyre nå foreslår vern av den øvre delen. Vi håper regjeringspartiene følger opp og stemmer for Høyres forslag, sier Lars Haltbrekken, leder i Norges Naturvernforbund.

Stortinget skal om kort tid behandle spørsmålet om vern av Øystesevassdraget i Hordaland. Regjeringen har til tross for at både Norges vassdrags- og energidirektorat og og Direktoratet for naturforvaltning sterkt anbefaler vern, gått mot vern av vassdraget nå. Regjeringen vil i stedet åpne for behandling av søknader om kraftutbygging.

Høyre foreslår nå vern av den øvre delen av vassdraget. Dette vil hindre de store kraftutbyggingsplanene til Bergenshalvøens Kommunale Kraftselskap (BKK). Grunnen til at Høyre ikke foreslår vern av de nedre delen er at det finnes planer om småkraftverk fra lokale grunneiere.

Stor variasjonsrikdom fra fjell til fjord
De viktige naturverdiene i vassdraget knytter seg til landskap, variasjonsrikdom i naturtyper fra fjell til fjord, og friluftsliv. Øystesevassdraget representerer et fjordvassdrag i et område som er lite representert i verneplanen.

Stortinget vil også diskutere vern av Langvella i Oppdal kommune i Sør Trøndelag. Heller ikke denne elva foreslo regjeringen å verne, tiltross for at Stortinget ba om utredninger med sikte på vern i 2005. Et enstemmig kommunestyre i Oppdal kommune ba om vern av Langvella som ligger i kommunen. Det samme gjorde Sør-Trøndelag fylkeskommune. Høyre foreslår nå også vern av Langvella.

– Vi håper regjeringspartiene også her støtter Høyres forslag og går inn for vern slik et bredt politisk flertall lokalt ønsker, sier Haltbrekken.

For mer informasjon:
Lars Haltbrekken mob. 91 61 21 91 Leder Norges Naturvernforbund