De nyeste uttalelsene og brevene:

23.10.2017:

Høring oljefyringsforbud landbruk og midlertidige bygninger

Utfasing av oljefyring er viktig for å redusere klimagassutslipp, men ville også kunne bidra til mindre forurensing av jord og vann – og også luft, avhengig av alternativ. Når dette forbudet nå forhåpentlig kommer på plass, er det nødvendig å ta neste skritt, som bør handle om forbud mot fossil oppvarming av fjernvarme.

Betydelige utfordringer ved innblanding av biodrivstoff

23.10.2017

Naturvernforbundet mener det er åpenbart at biodrivstoffpolitikken må gi reelle klimaeffekter og ikke forsterke andre miljøutfordringer, og at innsatsen må ses i lys av andre tiltak og virkemidler som kan gi minst like høy måloppnåelse.

Høringssvar: Endringer i reglene om nydyrking av myr

13.10.2017

Naturvernforbundet stiller seg positiv til Landbruks- og matdepartementets forslag om et generelt forbud mot nydyrking av myr. Vi mener videre at det ikke må åpnes opp for dispensasjoner fra forbudet, og at det snarest mulig også må bli forbudt å dyrke opp myrer som er grunnere enn 30 cm.

11.10.2017:

Klage på vedtak om boring av brønn - Tune Statfjord

For å hindre potensielt irreversible, negative konsekvenser i dette sårbare og verdifulle området ber Naturvernforbundet Klima- og miljødepartementet vurdere om Miljødirektoratets vedtak bryter med føre-var prinsippet, som er nedfelt i naturmangfoldloven. I tillegg vil vi be Klima- og miljødepartementet lytte til de klare rådene fra blant annet Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet.

09.10.2017:

EUs kvotesystem og luftfarten

Luftfarten er en betydelig klimautfordring i Europa. Fra 1990 til 2015 økte den sin andel av europeiske utslipp fra 1,5 til 4,5 prosent. Uten effektiv handling vil veksten i luftfartsutslippene undergrave reduksjoner oppnådd i andre sektorer.

27.09.2017:

Høring - forslag til reviderte pantesatser for drikkevareemballasje

Norge har en relativt høy gjenvinningsandel på emballasje, men det er likevel store mengder emballasje som forsvinner ut av gjenvinningssystemet og dels havner i naturen. Daglig er det i gjennomsnitt 450 000 flasker/bokser som ikke pantes. Derav er det 210 000 som ikke materialgjenvinnes på noen måte. Av disse igjen er det 70 000 flasker/bokser, hver eneste dag, som det ikke kan redegjøres for, som i praksis må bety at de havner i naturen. I løpet av et år utgjør sistnevnte svimlende 25 millioner flasker/bokser.

Uttalelse: Finnmarks natur må ikke erstattes med vindindustri!

25.09.2017

Til: Norges vassdrags- og energidirektorat, Olje- og energidepartementet og Grenselandet AS Landsstyret i Naturvernforbundet vedtok 23.–24. september 2017 følgende uttalelse: På Laksefjordvidda i Finnmark mellom Lebesby og Tana vil selskapet Grenselandet AS bygge et stort vindkraftanlegg. Dette kalles Davvi, og prosjektet er meldt til Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) med høringsfrist 6. november 2017.