De nyeste uttalelsene og brevene:

13.06.2018:

Forespørsel om møte, endring av vannforskriften

Norges Bondelag, Sabima, Norsk Friluftsliv, Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF), WWF Verdens Naturfond, Den Norske Turistforening (DNT) og Naturvernforbundet og har fått beskjed om at Klima- og miljødepartementet sin plan om å vedta revidert vannforskrift før sommeren med virkning fra 1. juli fortsatt står ved lag. Vi mener denne forskriftsendringen, slik vi kjenner den, vil være en alvorlig svekkelse av vannforvaltningen, og anmoder om et snarlig møte med statsråden om saken.

06.06.2018:

Skogforvaltning til beste for natur og klima

En skog er så mye mer enn trær. Skogen er ikke bare hjem for planter og dyr. Det er de som er skogen. Naturskogen er vår felles naturarv, på linje med fossefallene og fjordene. Skogene er også svært viktige for friluftsliv og folkehelse.

Høring, EUs tredje energimarkedspakke

02.02.2018

Norsk og europeisk energipolitikk skal levere på Parisavtalens forpliktelser der hvert land har sitt ansvar for utfasing av fossil energi. Naturvernforbundet minner også om at målene i konvensjonen om biologisk mangfold skal være førende for energipolitikken.

31.01.2018:

Høring om sirkulærøkonomi

Plast som miljøproblem har fått stort fokus, og det er bra at Norge gjør en god innsats internasjonalt for å sette søkelys på problemet og samle verden om ambisiøse mål. Vi understreker at plastproblematikken handler vel så mye om å omstille produksjon og forbruk som å rydde opp i gamle synder. Vi må fortsette å rydde opp, vi må stanse tilførselen av ny forsøpling, og vi må starte arbeidet med å erstatte det ikke-fornybare petroleumsproduktet plast med mer bærekraftige og fornybare løsninger.

Høringssvar til departementenes forslag til endringer i vannforskriften

16.01.2018

Norsk Friluftsliv, Sabima, Norges Jeger- og Fiskerforbund, WWF Verdens Naturfond, Den Norske Turistforening og Norges Naturvernforbund har et langvarig og godt samarbeid om vannmiljø og vannforvaltning. Organisasjonene har i hele prosessen med innføring av vanndirektivet og gjennomføringen av vannforskriften i Norge arbeidet aktivt for å kunne medvirke i prosessene på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå, slik vannforskriften tilsier. Våre organisasjoner har til sammen nesten en million medlemskap og representerer i stor grad allmennhetens ønske om å ivareta norsk vann- og vassdragsnatur.

Innspill til nettutviklingsplanen for 2017 - Konsekvensutredning av effekter på natur og friluftsliv

26.11.2017

Naturvernforbundet, Norges Jeger- og Fiskerforbund, Norsk Friluftsliv, Sabima, Norsk Ornitologisk Forening og Den Norske Turistforening viser til Statnetts nettutviklingsplan for 2017, samt de konsesjonsgitte kablene til Tyskland og Storbritannia, og konsesjonssøknaden for den planlagte Skottlandskabelen «NorthConnect». Våre organisasjoner vil med dette utrykke vår bekymring over manglende utredning av konsekvenser for natur og friluftsliv. Vi ber om at det gjennomføres frittstående faglige konsekvensvurderinger for planlagt utvikling av nettet, mulig økt effektkjøring i eksisterende kraftverk og behov for utbygging av ytterligere kraftproduksjon som følge av ny europeisk tilknytning. Behandlingen av konsesjonssøknad for Skottlandskabelen bør avventes inntil en slik vurdering foreligger.