De nyeste uttalelsene og brevene:

Høyringsnotat – ny lov om gruvedrift på havbotnen

19.10.2018:

Interessa for å utvinne mineralar frå havbotnen er aukande, og Naturvernforbundet er einige i at det er på tide å få på plass eit regelverk. Vi meiner derimot at lovforslaget som er på høyring ikkje er tilstrekkeleg til å hindre alvorlege miljøøydeleggingar og ivareta sårbar natur.

Bevar genteknologiloven

13.07.2018

Fremvekst av nye teknikker for genredigering gjør det ekstra viktig å ha en restriktiv og god regulering av genmodifiserte organismer. Dette er ikke tiden for å svekke norsk GMO-lovgivning.

Forespørsel om møte, endring av vannforskriften

13.06.2018:

Norges Bondelag, Sabima, Norsk Friluftsliv, Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF), WWF Verdens Naturfond, Den Norske Turistforening (DNT) og Naturvernforbundet og har fått beskjed om at Klima- og miljødepartementet sin plan om å vedta revidert vannforskrift før sommeren med virkning fra 1. juli fortsatt står ved lag. Vi mener denne forskriftsendringen, slik vi kjenner den, vil være en alvorlig svekkelse av vannforvaltningen, og anmoder om et snarlig møte med statsråden om saken.

Skogforvaltning til beste for natur og klima

06.06.2018:

En skog er så mye mer enn trær. Skogen er ikke bare hjem for planter og dyr. Det er de som er skogen. Naturskogen er vår felles naturarv, på linje med fossefallene og fjordene. Skogene er også svært viktige for friluftsliv og folkehelse.