De nyeste uttalelsene og brevene:

01.06.2017:

Om oppheving av vannskuterforskriften fra Naturvernforbundet.

Naturvernforbundet beklager at Klima- og miljødepartementet (KLD) ønsker å oppheve dagens forskrift vedr vannskuter, og likestille vannskutere med andre fartøytyper og ellers overlate til kommunene å utforme forskrifter. Dette forslaget vil kunne forsterke svakheter i eksisterende regelverk, men fram for alt kunne akkumulere nye problemer.

21.04.2017:

Innspill – metodebeskrivelse for nasjonal ramme for vindkraft på land

På vegne av sju natur- og friluftslivsorganisasjoner oversendes innspill til NVE og OED knyttet til metodebeskrivelse om nasjonal ramme for vindkraft på land. Organisasjonene mener at en nasjonal ramme kan være et godt verktøy for å sikre en helhetlig planlegging av fornybar energi og for å sikre natur og friluftsinteresser i et langsiktig perspektiv. En nasjonal ramme vil kunne være et viktig konfliktdempende tiltak, som sikrer en demokratisk prosess, hindrer utbygging i de mest sårbare naturområdene, og indikerer hvor det kan være akseptabelt å bygge ut, med tanke på naturmiljø, friluftsområder, eksisterende infrastruktur, nettilknytning og regionalt energibehov.