De nyeste uttalelsene og brevene:

17.03.2017:

EUs klimamål bør økes

EUs klimamål bør økes, og det samme gjelder mål for fornybar energi og energieffektivisering, skriver Naturvernforbudnet i en høringsuttalelse til Europakommisjonens "vinterpakke" med revisjon av flere EU-direktiver. For Naturvernforbundet er det viktig at Norge benytter muligheten til å påvirke slik at EUs klima- og energipolitikk styrkes, og at Norge følger opp EU-direktiver som skjerper Norges politikk på området.

17.03.2017:

Biogass som del av biodrivstoffsatsing

Naturvernforbundet har sammen med fire andre organisasjoner/selskap skrevet et brev til klima- og miljøminister Vidar Helgesen om økt satsing på biogass, slik at denne energiformen kan erstatte biodrivstoff med dårligere miljøegenskaper.

27.01.2017:

Sak om biodrivstoff

Stortinget skal behandle en sak om biodrivstoff. Naturvernforbundet, Greenpeace og Sabima har sendt et felles innspill om saken.

27.01.2017:

Vi trenger ingen tredje rullebane

Transportetatene og Avinor ber i sitt grunnlagsdokument til Nasjonal transportplan (NTP) 2018–2029 om at Stortinget ved behandling av planen gir tilslutning til at bygging av en tredje rullebane kan igangsettes når behovet oppstår. Ni organisasjoner ber i et felles brev til samferdselsministeren om at dette ikke må skje. En ny rullebane og tilhørende trafikkvekst gir høyere klimagassutslipp og mer støy og vil beslaglegge store arealer, derav verdifulle jordressurser.