De nyeste uttalelsene og brevene:

11.10.2017:

Klage på vedtak om boring av brønn - Tune Statfjord

For å hindre potensielt irreversible, negative konsekvenser i dette sårbare og verdifulle området ber Naturvernforbundet Klima- og miljødepartementet vurdere om Miljødirektoratets vedtak bryter med føre-var prinsippet, som er nedfelt i naturmangfoldloven. I tillegg vil vi be Klima- og miljødepartementet lytte til de klare rådene fra blant annet Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet.

09.10.2017:

EUs kvotesystem og luftfarten

Luftfarten er en betydelig klimautfordring i Europa. Fra 1990 til 2015 økte den sin andel av europeiske utslipp fra 1,5 til 4,5 prosent. Uten effektiv handling vil veksten i luftfartsutslippene undergrave reduksjoner oppnådd i andre sektorer.

27.09.2017:

Høring - forslag til reviderte pantesatser for drikkevareemballasje

Norge har en relativt høy gjenvinningsandel på emballasje, men det er likevel store mengder emballasje som forsvinner ut av gjenvinningssystemet og dels havner i naturen. Daglig er det i gjennomsnitt 450 000 flasker/bokser som ikke pantes. Derav er det 210 000 som ikke materialgjenvinnes på noen måte. Av disse igjen er det 70 000 flasker/bokser, hver eneste dag, som det ikke kan redegjøres for, som i praksis må bety at de havner i naturen. I løpet av et år utgjør sistnevnte svimlende 25 millioner flasker/bokser.

Uttalelse: Finnmarks natur må ikke erstattes med vindindustri!

25.09.2017

Til: Norges vassdrags- og energidirektorat, Olje- og energidepartementet og Grenselandet AS Landsstyret i Naturvernforbundet vedtok 23.–24. september 2017 følgende uttalelse: På Laksefjordvidda i Finnmark mellom Lebesby og Tana vil selskapet Grenselandet AS bygge et stort vindkraftanlegg. Dette kalles Davvi, og prosjektet er meldt til Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) med høringsfrist 6. november 2017.

Klage på lisenskvoter for ulv, region 4 og 5 for 2017-2018

13.07.2017

Naturvernforbundet klager herved på vedtaket om å skyte inntil 36 ulver i Hedmark og Akershus vinteren 2017-2018. Dette vil utgjøre godt over halvparten av alle norske ulver og 50 % av de fire helnorske ynglingen, noe som er en absurd forvaltning av en fredet og kritisk truet art.