De nyeste uttalelsene og brevene:

Om oppheving av vannskuterforskriften fra Naturvernforbundet.

01.06.2017:

Naturvernforbundet beklager at Klima- og miljødepartementet (KLD) ønsker å oppheve dagens forskrift vedr vannskuter, og likestille vannskutere med andre fartøytyper og ellers overlate til kommunene å utforme forskrifter. Dette forslaget vil kunne forsterke svakheter i eksisterende regelverk, men fram for alt kunne akkumulere nye problemer.

Innspill – metodebeskrivelse for nasjonal ramme for vindkraft på land

21.04.2017:

På vegne av sju natur- og friluftslivsorganisasjoner oversendes innspill til NVE og OED knyttet til metodebeskrivelse om nasjonal ramme for vindkraft på land. Organisasjonene mener at en nasjonal ramme kan være et godt verktøy for å sikre en helhetlig planlegging av fornybar energi og for å sikre natur og friluftsinteresser i et langsiktig perspektiv. En nasjonal ramme vil kunne være et viktig konfliktdempende tiltak, som sikrer en demokratisk prosess, hindrer utbygging i de mest sårbare naturområdene, og indikerer hvor det kan være akseptabelt å bygge ut, med tanke på naturmiljø, friluftsområder, eksisterende infrastruktur, nettilknytning og regionalt energibehov.

Høringsinnspill på verneforslag for tidligere Hjerkinn skytefelt

07.04.2017:

Dovrefjell Sunndalsfjella er et av Norges mest intakte høyfjellsøkosystemer. Villreinbestanden er opprinnelig og unik. I tillegg er dette noen av de rikeste botaniske områdene i fjell-Norge. Her brukes også mye ressurser på en allerede vellykket restaurering av en tidligere utryddet fjellrevbestand. Og her finnes i tillegg jerv og mange andre arter som hører til i høyfjellets økosystem.

Høringssvar om oppheving av vannskuterforskriften fra Naturvernforbundet

23.03.2017:

Naturvernforbundet beklager at Klima- og miljødepartementet (KLD) ønsker å oppheve dagens forskrift vedrørende vannskuter, og likestille vannskutere med andre fartøytyper og ellers overlate til kommunene å utforme forskrifter. Dette forslaget vil kunne forsterke svakheter i eksisterende regelverk, men fram for alt kunne akkumulere nye problemer.

EUs klimamål bør økes

17.03.2017:

EUs klimamål bør økes, og det samme gjelder mål for fornybar energi og energieffektivisering, skriver Naturvernforbudnet i en høringsuttalelse til Europakommisjonens "vinterpakke" med revisjon av flere EU-direktiver. For Naturvernforbundet er det viktig at Norge benytter muligheten til å påvirke slik at EUs klima- og energipolitikk styrkes, og at Norge følger opp EU-direktiver som skjerper Norges politikk på området.