De nyeste uttalelsene og brevene:

Bedre togtilbud til utlandet

20.11.2015:

Organisasjonene Naturvernforbundet, Natur og Ungdom, Framtiden i våre hender, Besteforeldrenes Klimaaksjon og Foreningen Norden har sendt et felles brev, der de ber om fortgang i arbeidet med å bedre togtilbudet på strekningen Oslo–Göteborg–København på kort sikt (før nye infrastrukturutbygginger er ferdigstilt). SJs satsing på strekningen Oslo–Stockholm er gledelig og bør indikere at det også er et potensial for mer trafikk sørover, om tilbudet forbedres.

Naturvernforbundets innspill til Enovas mandat videre

12.10.2015:

Energiproduksjon medfører ulike former for miljøbelastning, slik som klimagassutslipp (forbrenning av bensin), annen lokal luftforurensning (kullkraft), arealinngrep (vindkraft) og i noen tilfeller farlig avfall (kjernekraft). Energisparing har derfor en verdi også utenom reduksjon av klimagassutslipp. Naturvernforbundets utgangspunkt er at den mest miljøvennlige energien er den som ikke brukes.

Når sendes forbudet mot fossil oljefyring på høring?

01.10.2015:

Å fase ut bruken av fossil olje til oppvarming i byggsektoren er et både enkelt, virkningsfullt og politisk ukontroversielt klimatiltak, og både Regjering og Storting har gått inn for å få på plass et slikt forbud i 2020 (Innst. 390 S – 2011–2012 og Meld. St. 21 (2011–2012)). I januar i 2015 ba Stortinget regjeringen vurdere å utvide forbudet til også å omfatte spisslast i bygg utover boliger.

Lutzgran må risikovurderes på nytt

22.09.2015:

Vi mener oppdatert kunnskap tilsier at lutzgran må være plassert i feil risikokategori, og ettersom det er en art som er svært viktig for forvaltningen ber vi Klima- og miljødepartementet anmode om en ny vurdering.

Måling og avregning av plusskunder

01.09.2015:

Naturvernforbundet ønsker at det stimuleres til økt produksjon av solenergi i Norge, som et alternativ til andre former for strømproduksjon som fører til betydelig høyere klimagassutslipp og naturinngrep.