Høringsuttalelser og brev om energi

Høringer og brev

Brev til Regjjerngen 29. november 2019

De nordiske landene bør gå i front ved å avgiftslegge miljøkonsekvensene av flydrivstoff brukt over landegrensene

02.12.2019

Klimaendringene blir mer og mer tydelige og merkes på kroppen av stadig flere verden over gjennom blant annet tørke og ekstremvær. Forskningen er tydelig på at dette bare er starten. Vi må kutte klimagassutslipp raskt og mye i alle sektorer, skriver Naturvernforbundet og seks andre nordiske miljøorganisasjoner i et brev til Regjeringen.

Høring, EUs tredje energimarkedspakke

02.02.2018

Norsk og europeisk energipolitikk skal levere på Parisavtalens forpliktelser der hvert land har sitt ansvar for utfasing av fossil energi. Naturvernforbundet minner også om at målene i konvensjonen om biologisk mangfold skal være førende for energipolitikken.

Innspill til nettutviklingsplanen for 2017 - Konsekvensutredning av effekter på natur og friluftsliv

26.11.2017

Naturvernforbundet, Norges Jeger- og Fiskerforbund, Norsk Friluftsliv, Sabima, Norsk Ornitologisk Forening og Den Norske Turistforening viser til Statnetts nettutviklingsplan for 2017, samt de konsesjonsgitte kablene til Tyskland og Storbritannia, og konsesjonssøknaden for den planlagte Skottlandskabelen «NorthConnect». Våre organisasjoner vil med dette utrykke vår bekymring over manglende utredning av konsekvenser for natur og friluftsliv. Vi ber om at det gjennomføres frittstående faglige konsekvensvurderinger for planlagt utvikling av nettet, mulig økt effektkjøring i eksisterende kraftverk og behov for utbygging av ytterligere kraftproduksjon som følge av ny europeisk tilknytning. Behandlingen av konsesjonssøknad for Skottlandskabelen bør avventes inntil en slik vurdering foreligger.

Høring oljefyringsforbud landbruk og midlertidige bygninger

23.10.2017:

Utfasing av oljefyring er viktig for å redusere klimagassutslipp, men ville også kunne bidra til mindre forurensing av jord og vann – og også luft, avhengig av alternativ. Når dette forbudet nå forhåpentlig kommer på plass, er det nødvendig å ta neste skritt, som bør handle om forbud mot fossil oppvarming av fjernvarme.

Betydelige utfordringer ved innblanding av biodrivstoff

23.10.2017

Naturvernforbundet mener det er åpenbart at biodrivstoffpolitikken må gi reelle klimaeffekter og ikke forsterke andre miljøutfordringer, og at innsatsen må ses i lys av andre tiltak og virkemidler som kan gi minst like høy måloppnåelse.

Uttalelse: Finnmarks natur må ikke erstattes med vindindustri!

25.09.2017

Til: Norges vassdrags- og energidirektorat, Olje- og energidepartementet og Grenselandet AS Landsstyret i Naturvernforbundet vedtok 23.–24. september 2017 følgende uttalelse: På Laksefjordvidda i Finnmark mellom Lebesby og Tana vil selskapet Grenselandet AS bygge et stort vindkraftanlegg. Dette kalles Davvi, og prosjektet er meldt til Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) med høringsfrist 6. november 2017.