Høringsuttalelser og brev om energi

Høringer og brev

Sak om biodrivstoff

27.01.2017:

Stortinget skal behandle en sak om biodrivstoff. Naturvernforbundet, Greenpeace og Sabima har sendt et felles innspill om saken.

Innspill til Kraft til endring - energipolitikken mot 2030.

02.06.2016:

Regjeringens energimelding viser verken vei til lavutslippssamfunnet, hvordan kraften kan brukes til å fase ut fossil energi, eller hvordan vi skal ivareta sårbar natur. Naturvernforbundet er særlig skuffet over den manglende satsingen på energieffektivisering, og at det åpnes for utbygging i vernede vassdrag.

Naturvernforbundets innspill til Enovas mandat videre

12.10.2015:

Energiproduksjon medfører ulike former for miljøbelastning, slik som klimagassutslipp (forbrenning av bensin), annen lokal luftforurensning (kullkraft), arealinngrep (vindkraft) og i noen tilfeller farlig avfall (kjernekraft). Energisparing har derfor en verdi også utenom reduksjon av klimagassutslipp. Naturvernforbundets utgangspunkt er at den mest miljøvennlige energien er den som ikke brukes.

Når sendes forbudet mot fossil oljefyring på høring?

01.10.2015:

Å fase ut bruken av fossil olje til oppvarming i byggsektoren er et både enkelt, virkningsfullt og politisk ukontroversielt klimatiltak, og både Regjering og Storting har gått inn for å få på plass et slikt forbud i 2020 (Innst. 390 S – 2011–2012 og Meld. St. 21 (2011–2012)). I januar i 2015 ba Stortinget regjeringen vurdere å utvide forbudet til også å omfatte spisslast i bygg utover boliger.

Måling og avregning av plusskunder

01.09.2015:

Naturvernforbundet ønsker at det stimuleres til økt produksjon av solenergi i Norge, som et alternativ til andre former for strømproduksjon som fører til betydelig høyere klimagassutslipp og naturinngrep.

Søndagsåpne butikker

29.07.2015:

Naturvernforbundet går imot søndagsåpne butikker. Vi mener at søndagen fortsatt skal være en dag fri fra kjøpepress, der flest mulig ikke bør jobbe.

Det haster med å sikre det norske atomavfallet

24.06.2015:

Vi som er aktive i de organisasjonene som har skrevet under dette brevet, har lenge vært bekymret for behandlingen av det norske, brukte atombrenselet. Det er helt uakseptabelt slik de over 16 tonn med høyaktivt atomavfall i dag ligger lagret på mange steder i Halden og på Kjeller.