Høringsuttalelser og brev om forurensning

31.01.2018:

Høring om sirkulærøkonomi

Plast som miljøproblem har fått stort fokus, og det er bra at Norge gjør en god innsats internasjonalt for å sette søkelys på problemet og samle verden om ambisiøse mål. Vi understreker at plastproblematikken handler vel så mye om å omstille produksjon og forbruk som å rydde opp i gamle synder. Vi må fortsette å rydde opp, vi må stanse tilførselen av ny forsøpling, og vi må starte arbeidet med å erstatte det ikke-fornybare petroleumsproduktet plast med mer bærekraftige og fornybare løsninger.

27.09.2017:

Høring - forslag til reviderte pantesatser for drikkevareemballasje

Norge har en relativt høy gjenvinningsandel på emballasje, men det er likevel store mengder emballasje som forsvinner ut av gjenvinningssystemet og dels havner i naturen. Daglig er det i gjennomsnitt 450 000 flasker/bokser som ikke pantes. Derav er det 210 000 som ikke materialgjenvinnes på noen måte. Av disse igjen er det 70 000 flasker/bokser, hver eneste dag, som det ikke kan redegjøres for, som i praksis må bety at de havner i naturen. I løpet av et år utgjør sistnevnte svimlende 25 millioner flasker/bokser.