Høringsuttalelser og brev om klima

Artikkelen ble sist oppdatert: 13.04.2010

Høringsuttalelse til Klimakur 2030

04.05.2020 | Sist oppdatert: 04.05.2020

Miljøproblemene vi står overfor, har aldri vært mer alvorlig enn de er i dag. Rapportene fra både FNs klimapanel og FNs naturpanel viser hvor avgjørende det er at vi lykkes i både klima- og naturpolitikken.

EUs klimamål bør økes

17.03.2017:

EUs klimamål bør økes, og det samme gjelder mål for fornybar energi og energieffektivisering, skriver Naturvernforbudnet i en høringsuttalelse til Europakommisjonens "vinterpakke" med revisjon av flere EU-direktiver. For Naturvernforbundet er det viktig at Norge benytter muligheten til å påvirke slik at EUs klima- og energipolitikk styrkes, og at Norge følger opp EU-direktiver som skjerper Norges politikk på området.

Innspill til Kraft til endring - energipolitikken mot 2030.

02.06.2016:

Regjeringens energimelding viser verken vei til lavutslippssamfunnet, hvordan kraften kan brukes til å fase ut fossil energi, eller hvordan vi skal ivareta sårbar natur. Naturvernforbundet er særlig skuffet over den manglende satsingen på energieffektivisering, og at det åpnes for utbygging i vernede vassdrag.

Høringsuttalelse til grønn skattekommisjons utredning

10.03.2016:

Naturvernforbundet setter pris på at det har vært en ny gjennomgang av mulighetene for å gjøre skattene og avgiftene grønnere. Potensialet burde være åpenbart, så det gjelder å komme i gang raskt, med mål om å få til mye i statsbudsjettet for 2017, slik også Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti er enige om som en del av forliket om inneværende års statsbudsjett.

Når sendes forbudet mot fossil oljefyring på høring?

01.10.2015:

Å fase ut bruken av fossil olje til oppvarming i byggsektoren er et både enkelt, virkningsfullt og politisk ukontroversielt klimatiltak, og både Regjering og Storting har gått inn for å få på plass et slikt forbud i 2020 (Innst. 390 S – 2011–2012 og Meld. St. 21 (2011–2012)). I januar i 2015 ba Stortinget regjeringen vurdere å utvide forbudet til også å omfatte spisslast i bygg utover boliger.

Innspill til grønn skattekommisjon

26.03.2015:

Naturvernforbundet er glad for at det nå er nedsatt en grønn skattekommisjon. Vi har store forventninger til arbeidet kommisjonen skal gjøre – og til resultatene vi vil måtte se i den praktiske politikken.