Høringsuttalelser og brev om naturvern

Høringer og brev

01.06.2017:

Om oppheving av vannskuterforskriften fra Naturvernforbundet.

Naturvernforbundet beklager at Klima- og miljødepartementet (KLD) ønsker å oppheve dagens forskrift vedr vannskuter, og likestille vannskutere med andre fartøytyper og ellers overlate til kommunene å utforme forskrifter. Dette forslaget vil kunne forsterke svakheter i eksisterende regelverk, men fram for alt kunne akkumulere nye problemer.

21.04.2017:

Innspill – metodebeskrivelse for nasjonal ramme for vindkraft på land

På vegne av sju natur- og friluftslivsorganisasjoner oversendes innspill til NVE og OED knyttet til metodebeskrivelse om nasjonal ramme for vindkraft på land. Organisasjonene mener at en nasjonal ramme kan være et godt verktøy for å sikre en helhetlig planlegging av fornybar energi og for å sikre natur og friluftsinteresser i et langsiktig perspektiv. En nasjonal ramme vil kunne være et viktig konfliktdempende tiltak, som sikrer en demokratisk prosess, hindrer utbygging i de mest sårbare naturområdene, og indikerer hvor det kan være akseptabelt å bygge ut, med tanke på naturmiljø, friluftsområder, eksisterende infrastruktur, nettilknytning og regionalt energibehov.

07.04.2017:

Høringsinnspill på verneforslag for tidligere Hjerkinn skytefelt

Dovrefjell Sunndalsfjella er et av Norges mest intakte høyfjellsøkosystemer. Villreinbestanden er opprinnelig og unik. I tillegg er dette noen av de rikeste botaniske områdene i fjell-Norge. Her brukes også mye ressurser på en allerede vellykket restaurering av en tidligere utryddet fjellrevbestand. Og her finnes i tillegg jerv og mange andre arter som hører til i høyfjellets økosystem.

27.02.2017:

Høringsinnspill angående forslag til endring av naturmangfoldloven § 18 og rovviltforskriften - lisensfelling av ulv

WWF, Sabima, Foreningen Våre Rovdyr, Norsk Zoologisk Forening og Naturvernforbundet vil med dette komme med felles innspill til forslaget til endring av naturmangfoldloven § 18 og rovviltforskriften angående grunnlaget for lisensfelling av ulv. Organisasjonene vil på det sterkeste advare mot å innta den foreslåtte hjemmelen for felling av ulv som ikke utgjør noen fare for skade på husdyr og tamrein i naturmangfoldloven.

24.01.2017:

Ifølge grunnloven er det myndighetenes ansvar å sørge for at villaks-stammene er levedyktige

Etter å ha jobbet med innsamling av villaks, egg og melke til en genbank i flere år, fikk Hardangerfjord Villfisklag for kort tid siden beskjed fra departementet om at alle bevilgninger til prosjektet skulle stoppes. Etter hard kritikk snudde departementet og vil likevel ta vare på genmaterialet, ikke i Eidfjord men i Ims i Rogaland. Lagringen er midlertidig, etter to år skal behandlingen av materialet vurderes på nytt.

01.04.2016:

Høringsuttalelse til forslag om lovendring for elsykler

Naturvernforbundet ønsker foreløpig ikke å tillate almen elsykling utenom veier. Til det er det for mye usikkerhet knyttet til hvilken definsjon som gjelder for «opparbeidet sti» henholdsvis «opparbeidet turvei», til markslitasje, kanskje særlig ved bruk av «fatbike», til brukskollisjoner, og til faren for ulovlig kjøring som kan gå ut over sårbart naturmangfold, særlig i hekke- og yngletida.