Høringsuttalelser og brev om naturvern

Høringer og brev

Høringsinnspill på verneforslag for tidligere Hjerkinn skytefelt

07.04.2017:

Dovrefjell Sunndalsfjella er et av Norges mest intakte høyfjellsøkosystemer. Villreinbestanden er opprinnelig og unik. I tillegg er dette noen av de rikeste botaniske områdene i fjell-Norge. Her brukes også mye ressurser på en allerede vellykket restaurering av en tidligere utryddet fjellrevbestand. Og her finnes i tillegg jerv og mange andre arter som hører til i høyfjellets økosystem.

Høringsinnspill angående forslag til endring av naturmangfoldloven § 18 og rovviltforskriften - lisensfelling av ulv

27.02.2017:

WWF, Sabima, Foreningen Våre Rovdyr, Norsk Zoologisk Forening og Naturvernforbundet vil med dette komme med felles innspill til forslaget til endring av naturmangfoldloven § 18 og rovviltforskriften angående grunnlaget for lisensfelling av ulv. Organisasjonene vil på det sterkeste advare mot å innta den foreslåtte hjemmelen for felling av ulv som ikke utgjør noen fare for skade på husdyr og tamrein i naturmangfoldloven.

Ifølge grunnloven er det myndighetenes ansvar å sørge for at villaks-stammene er levedyktige

24.01.2017:

Etter å ha jobbet med innsamling av villaks, egg og melke til en genbank i flere år, fikk Hardangerfjord Villfisklag for kort tid siden beskjed fra departementet om at alle bevilgninger til prosjektet skulle stoppes. Etter hard kritikk snudde departementet og vil likevel ta vare på genmaterialet, ikke i Eidfjord men i Ims i Rogaland. Lagringen er midlertidig, etter to år skal behandlingen av materialet vurderes på nytt.

Høringsuttalelse til forslag om lovendring for elsykler

01.04.2016:

Naturvernforbundet ønsker foreløpig ikke å tillate almen elsykling utenom veier. Til det er det for mye usikkerhet knyttet til hvilken definsjon som gjelder for «opparbeidet sti» henholdsvis «opparbeidet turvei», til markslitasje, kanskje særlig ved bruk av «fatbike», til brukskollisjoner, og til faren for ulovlig kjøring som kan gå ut over sårbart naturmangfold, særlig i hekke- og yngletida.

Grønn energi i oppdrettsnæringen må bli tatt vare på

24.01.2016:

Dagens oppdrett av laks i åpne merder medfører at fôrspill og avføring fra laksen - med medisinrester og rester fra eventuell kjemikaliebruk - havner i miljøet utenfor merden. All annen industri og landbruk er underlagt strenge utslippskrav. Undertegnende organisasjoner ser ingen grunn til at en internasjonal storindustri som oppdrettsindustrien skal ha et unntak.