Høringsuttalelser og brev om naturvern

Høringer og brev

Klage på planting av sitkagran

11.03.2015:

Naturvernforbundet, SABIMA og WWF klager på utplanting av sitkagran i nærheten av kystlynghei som er en trua naturtype. Sitkagran er et fremmed treslag som sprer seg fra plantefelt og har store konsekvenser på norsk natur, ved at det skygger ut stedegne planter og utkonkurrerer naturlige arter. Det er spesielt uheldig at man ønsker å plante ut sitkagran i nærheten av sårbare og truede naturtyper.

Naturvernforbundet fraråder utbygging av Oterholtfossen i Telemark

09.02.2015:

Bøelva og Oterholtfossen er livsnerven i det mest sentrale friluftsområde av Bø. Her møtes natur og kultur, med kultursti, merka løyper, fisking, elvepadling m.m.. Naturvernforbundets primære bekymring er imidlertid de store tapene og konsekvensene kraftverket vil medføre for dyre- og plantelivet i området. Den omsøkte utbyggingen vil få store negative konsekvenser for mange fiskearter, den kritisk truede ålen, elvemuslingen som vi har et internasjonalt ansvar for, og rike vegetasjonstyper med flere svært sjeldne mosearter.

Foreslåtte endringer av naturmangfoldloven og viltloven

15.01.2015:

Miljøvedtaksregisteret er et svært godt og viktig verktøy for å spre informasjon om vedtak fattet etter naturmangfoldloven og vi oppfordrer myndighetene til å bruke ressurser på å gjøre registeret bedre kjent i alle kommuner, skriver blant annet Naturvernforbundet, WWF og SABIMA i denne høringen.

Høringsuttalelse til Gjengedal kraftverk og 132 kV kraftledning Gjengedal-Storebru/Agledal

12.06.2014:

Gjengedalsvassdraget har flere ganger blitt vurdert som et av de mest verneverdige vassdragene i landet. Her finnes det store naturverdier som de truede naturtypene bekkekløfter og fossesprøytsoner, våtmarksområder med mye våtmarksfugl, en storlaksstamme og et rikt friluftsliv. Den omsøkte kraftlinja og kraftverket vil forårsake store inngrep i noen av de mest verdifulle områdene og innenfor et landskapsvernområde.