Høringsuttalelser og brev om naturvern

Høringer og brev

Naturens goder - om verdier av økosystemtjentester

16.01.2014:

Naturvernforbundet er imponert over det solide, faglige og grundige arbeidet som utvalget har nedlagt. Vi mener utredningen gir en god innsikt i utfordringer knyttet til prissetting av natur og synliggjøring av verdiene som økosystemtjenester faktisk betyr for oss mennesker. Naturvernforbundet vil særlig peke på at det er avgjørende å følge opp utfordringene knyttet til kunnskapsmangler om norske økossystemer, som utvalget spesielt trekker fram. Her kreves det raske, koordinerte og omfattende tiltak fra myndighetenes side.

Skrinlegg skogplanteplanene

12.12.2013:

SABIMA, WWF, Naturvernforbundet og Norsk Botanisk Forening er svært positive til at norske myndigheter er opptatt av tiltak for å bekjempe klimaendringene. Men i dette arbeidet er det viktig å huske at hele poenget med å redde klimaet er å bevare naturen. Intakt natur med et rikt artsmangfold er klodens immunforsvar og livsforsikring mot store miljøendringer, som nettopp klimaendringene. Derfor må vi ikke ødelegge naturmangfoldet i forsøket på å hindre klimaendringene.

Konsesjon for kraftverk i Tolga

19.09.2013:

Konsekvensene av utbyggingen vil bli betydelige for fisk, friluftsliv og sportsfiske, og vil få store negative konsekvenser for reiselivsutviklingen i området. Det kommer tilreisende fra både regionen, Norge og Europa for øvrig, for å fiske her, og inntektene fra fisketurisme er betydelige, skriver Naturvernforbundet, NJFF og SABIMA i denne høringen.

Regional plan for Hardangervidda 2011 – 2025

13.03.2012:

Konkret savner vi en redegjørelse for hvordan villreinens interesser skal ivaretas og styrkes. I henhold til oppdraget skal ”Villreinens leveområder sikres”, bruk og vern skal balanseres og tiltak som er ”viktige for villreinens fremtid” skal skisseres.