hagearbeid, hage, planter

Foto: Brad Greenlee (flickr.com (CC BY 2.0))

Hus og hage

Vi trenger ikke bevege oss utenfor hus og hage for å gjøre noe positivt for miljøet. Du kan blant annet plante humlevennlige planter i hagen, velge miljøvennlige materialer og etterisolere loftet når du pusser opp.

Grønne tips

Insekthotell illustrasjon helene moe slinning

Bygg insektshotell

Det er ikkje berre humlene som er nyttige i hagen. Andre bier og veps, biller og blomsterfluger er også viktige pollinatorar. Bygger du eit insektshotell hjelper du dei med ein plass å bu, og du hjelper både insekter og plantar i hagen din.

Blomstereng Illustrasjon Helene Moe Slinning

Inviter villblomane inn i hagen

Har du hage er det viktig å ta vare på dei ville blomane. Om våren er gåsungane på selje den aller viktigaste matkjelda til mange humler. Kløver, prestekrage, blåklokke og rød jonsokblom er eksempel på kjente blomsterartar som er viktige for mange humler seinare på sommaren.

Flaggermus illustrasjon Helene Moe Slinning

Lag en flaggermuskasse

Flaggermus er nyttige og fascinerande dyr å ha i hagen. Ei enkelt flaggermus fangar fleire tusen insekt per døgn. Dessverre er fleire av flaggermusene våre trua fordi vi har øydelagt leveområda deira. Du kan hjelpe på bolignøden til flaggermusene ved å snekre og henge opp ein flaggermuskasse. Det er ikkje vanskelegare enn å snekre ein fuglekasse, og det er store sjansar for besøk.

Kanadagullris11
Ny liste med fremmede arter fra Artsdatabanken

Bli kvitt bøllefrø og pøbelplanter

04.06.2018

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da bør du unngå fremmede planter som kan skade norsk natur. Vi har laget en liste med snille planter som alternativ til «pøbelplantene» på den nye fremmedartslista til Artsdatabanken.

Amy Felce_CC BY-NC-ND 2

Hjelp marihøna!

22.06.2017

Den folkekjære marihøna er ikke bare fin å se på, den er også et nyttig lite insekt som spiser skadedyr. Dessverre trues den av fremmede arter.

Støtt arbeidet - humlevenn 653 x 341

Vi kan redde humlene

Over hele verden er ville bier og humler i tilbakegang, og mange humler i Norge står i fare for å forsvinne. Du kan gjøre en innsats for å hjelpe humla!

Fremmede planter bildekollasje til nettsak

Unngå risikoplanter

Det er vanskelig å tro det, men det er ikke ulovlig å selge planter som truer det norske biologiske mangfoldet. Og det er ingen informasjon på hagesentrene om hvilke produkter som er trygge og hvilke man bør styre unna. Vær en ansvarlig hobbygartner! Følg disse tipsene.