hagearbeid, hage, planter

Foto: Brad Greenlee (flickr.com (CC BY 2.0))

Hus og hage

Vi trenger ikke bevege oss utenfor hus og hage for å gjøre noe positivt for miljøet. Du kan blant annet plante humlevennlige planter i hagen, velge miljøvennlige materialer og etterisolere loftet når du pusser opp.

Artikkelen ble sist oppdatert: 10.12.2018

Grønne tips

Pinnsvin på grønt gress

Invitér ville dyr

Med ville dyr og planter rundt deg kan hagen bli en liten, grønn oase. Du behøver ikke å ha noen stor hage, også en liten storbybalkong kan få et villere liv. Mangfoldet gir skadedyrene flere fiender. Hagen din er avhengig av sommerfugler, bier og andre insekter for å holde seg frodig, og for å kunne bekjempe skadedyrangrep.

Sommerfugl på blad

Skadedyr i hagen

I en økologisk hage ønsker vi ikke å utrydde "skadedyrene", men holde dem på et nivå vi kan leve med, i naturlig balanse med nyttedyr. Lettere sagt enn gjort, men denne artikkelen hjelper deg et stykke på vei.

Tørt gress liggende oppå grønt gress

Naturlig gjødsel

Framstilling av kunstgjødsel krever store mengder energi. Med naturgjødsel gir vi næring til livet i jorden - ikke bare til plantene. Dette er et viktig prinsipp i økologisk dyrking og bidrar til sunne og sterke planter. Med litt kløkt kan du bli selvforsynt med gjødsel til hagen.

Giftfri-hage_articlefull

Hage uten gift

Det krever litt tålmodighet å stelle hagen på naturens premisser. Belønningen er en giftfri hage der et mangfold av dyr og planter trives sammen.

Tretog i grønt, gult og rødt
Barn

Leker

Barns første opptreden som forbruker skjer ofte i en lekebutikk. Sterkere markedsføring og lave produksjonskostnader har gjort leker til god butikk. Siden 1990 er importen av leker fordoblet i Norge.

Lushatthumle_lamium_web
Hjelp våre summende venner

Hjelp humla og andre pollinatorer!

Humler, solitære bier, blomsterfluer, biller og sommerfugler pollinerer trær og planter som gir oss frukt og bær. Men over hele verden er pollinerende insekter i tilbakegang, og også i Norge står flere av dem i fare for å forsvinne. Heldigvis kan du og jeg gjøre en innsats for å hjelpe dem!

4472001717_07a5473f9b_o

Hjelp fuglene gjennom vinteren

Snø og kulde gjør livet tøft for de fuglene som tilbringer vinteren her hjemme. Men livet blir litt enklere om vi gir dem litt mat. De trenger fett for å tåle kulden. Fôring av fugler gir også en sjanse til å ta en nærmere titt på fuglene som ellers bare skimtes i det fjerne.