hagearbeid, hage, planter

Foto: Brad Greenlee (flickr.com (CC BY 2.0))

Hus og hage

Vi trenger ikke bevege oss utenfor hus og hage for å gjøre noe positivt for miljøet. Du kan blant annet plante humlevennlige planter i hagen, velge miljøvennlige materialer og etterisolere loftet når du pusser opp.

Artikkelen ble sist oppdatert: 10.12.2018

Grønne tips

Blomstereng Illustrasjon Helene Moe Slinning

Inviter villblomane inn i hagen

Har du hage er det viktig å ta vare på dei ville blomane. Om våren er gåsungane på selje den aller viktigaste matkjelda til mange humler. Kløver, prestekrage, blåklokke og rød jonsokblom er eksempel på kjente blomsterartar som er viktige for mange humler seinare på sommaren.

Flaggermus illustrasjon Helene Moe Slinning

Lag ein flaggermuskasse

Flaggermus er nyttige og fascinerande dyr å ha i hagen. Ei enkelt flaggermus fangar fleire tusen insekt per døgn. Dessverre er fleire av flaggermusene våre trua fordi vi har øydelagt leveområda deira. Du kan hjelpe på bolignøden til flaggermusene ved å snekre og henge opp ein flaggermuskasse. Det er ikkje vanskelegare enn å snekre ein fuglekasse, og det er store sjansar for besøk.

Amy Felce_CC BY-NC-ND 2
Hage

Hjelp marihøna!

22.06.2017 | Sist oppdatert: 13.10.2018

Den folkekjære marihøna er ikke bare fin å se på, den er også et nyttig lite insekt som spiser skadedyr. Dessverre trues den av fremmede arter.

Stearinlys_articlefull

Stearinlys

Hvordan kose seg med levende lys uten å belaste klima, regnskogen og inneluften unødig?

Rengjøring

Rengjøring

Mange driver massiv kjemisk krigføring mot skitt og lort, og har et helt arsenal av vaskemidler i kjøkkenbenken. Det sjelden nødvendig.

Bukett med roser i forskjellige farger

Blomster

De kaster glans over en hver anledning og pynter opp i de tusen hjem. Men den store etterspørselen etter snittblomster i vår del av verden fører med seg miljøbelastninger så vel som problematiske sosiale forhold i utviklingsland. Men det går an å glede noen med en blomsterbukett uten å få dårlig samvittighet.

Snekret, åpen kompostbinge med løv og kvist
Hage

Komposter hageavfallet

Hageavfallet har lett for å bli en plage i hagen, og det kan være fristende å kjøre vekk løv og kvist. Men er det smart å kvitte seg med hagens egne ressurser, for etterpå å fylle på med jord og gjødsel fra hagesenteret? Lær deg heller kunsten å kompostere.