hagearbeid, hage, planter

Foto: Brad Greenlee (flickr.com (CC BY 2.0))

Hus og hage

Vi trenger ikke bevege oss utenfor hus og hage for å gjøre noe positivt for miljøet. Du kan blant annet plante humlevennlige planter i hagen, velge miljøvennlige materialer og etterisolere loftet når du pusser opp.

Artikkelen ble sist oppdatert: 10.12.2018

Grønne tips

Amy Felce_CC BY-NC-ND 2

Hjelp marihøna!

22.06.2017 | Sist oppdatert: 13.10.2018

Den folkekjære marihøna er ikke bare fin å se på, den er også et nyttig lite insekt som spiser skadedyr. Dessverre trues den av fremmede arter.

Stearinlys_articlefull

Stearinlys

Hvordan kose seg med levende lys uten å belaste klima, regnskogen og inneluften unødig?

Rengjøring

Rengjøring

Mange driver massiv kjemisk krigføring mot skitt og lort, og har et helt arsenal av vaskemidler i kjøkkenbenken. Det sjelden nødvendig.

Bukett med roser i forskjellige farger

Blomster

De kaster glans over en hver anledning og pynter opp i de tusen hjem. Men den store etterspørselen etter snittblomster i vår del av verden fører med seg miljøbelastninger så vel som problematiske sosiale forhold i utviklingsland. Men det går an å glede noen med en blomsterbukett uten å få dårlig samvittighet.

Snekret, åpen kompostbinge med løv og kvist

Komposter hageavfallet

Hageavfallet har lett for å bli en plage i hagen, og det kan være fristende å kjøre vekk løv og kvist. Men er det smart å kvitte seg med hagens egne ressurser, for etterpå å fylle på med jord og gjødsel fra hagesenteret? Lær deg heller kunsten å kompostere.

Pinnsvin på grønt gress

Invitér ville dyr

Med ville dyr og planter rundt deg kan hagen bli en liten, grønn oase. Du behøver ikke å ha noen stor hage, også en liten storbybalkong kan få et villere liv. Mangfoldet gir skadedyrene flere fiender. Hagen din er avhengig av sommerfugler, bier og andre insekter for å holde seg frodig, og for å kunne bekjempe skadedyrangrep.

Sommerfugl på blad

Skadedyr i hagen

I en økologisk hage ønsker vi ikke å utrydde "skadedyrene", men holde dem på et nivå vi kan leve med, i naturlig balanse med nyttedyr. Lettere sagt enn gjort, men denne artikkelen hjelper deg et stykke på vei.