Bolig

Rengjøring

Mange driver massiv kjemisk krigføring mot skitt og lort, og har et helt arsenal av vaskemidler i kjøkkenbenken. Det sjelden nødvendig.

ImageBruk mikrofiberkluter

Mikrofiber løser opp fett - akkurat som såpe. Med mikrofberkluter kan du derfor klare deg helt uten vaskemidler i mange tilfeller. Mikrofiberkluter får du kjøpt i de fleste dagligvarebutikker. De kan også kjøpes fra for eksempel Norwex eller Enjo. Unngå tøymykner når du vasker mikrofiberkluter, da vasker de dårligere etterpå.

ImageBruk milde regjøringsprodukter

Til daglig rengjøring kommer man du langt med et miljømerket håndoppvaskmiddel, grønnsåpe og stålull.

ImageVelg svanemerket og parfymefritt

Svanemerkede rengjøringsmidler er blant de mest miljøvennlige på markedet. De kan imidlertid inneholde allergifremkallende parfymestoffer. Se etter parfymefrie alternativer.

ImageUnngå spesialmidler

Spesialvaskemidler som metallpuss, stekeovnsrens, møbelspray, boningsmiddel og teppespray inneholder generelt mer og flere helse- og miljøbelastende stoffer enn vanlige vaskemidler.

ImageUnngå klor

Klorforbindelsen som brukes i Klorin og andre vaskemidler er ikke spesielt skadelig i seg selv (med mindre du drikker det), men det er dokumentert at det dannes andre, mer skadelige forbindelser i innelufta og i miljøet når du vasker med klor.

Et alternativ er vaskemidler med hydrogenperoksid, f.eks Domestos Fresh. Det desinfiserer omtrent like bra som klorholdige vaskemidler og er mindre helse- og miljøskadelig.

ImageProblemer med kalkavleiring?

Sitronsyre eller eddik fungerer fint som avkalkningsmiddel til porselen og fliser. Skyll med rent vann etter bruk.

Vil du gjøre litt mer for natur og miljø?

Bli medlem i Naturvernforbundet