• Plast - hva er problemet?

Plast er i ferd med å bli et av våre største miljøproblemer. Hvis vi ikke stanser forsøplingen nå, kan det i 2050 være mer plast i havet enn det er fisk.

Aktuelt og nyheter

Skogbrann foto Yelantsevv Istockphoto

Krever krisepakke for klimaet

15.08.2018

Selv om klimagassutslippene i fjor gikk noe ned, ligger de fortsatt langt over hva jordkloden kan tåle. Naturvernforbundet og Natur og Ungdom ber nå Regjeringen iverksette kraftfulle tiltak for å bekjempe klimaendringene.

Del av Opo mellom Skåre og Odda Foto Dag Endre Opedal utsnitt2
NVE sier nei til kraftverk med flomtunnell i Opo

– En gledens dag

14.08.2018

Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) anbefaler at det ikke gis konsesjon til Opo kraftverk og flomtunell.

Silje pressekonferanse Arendal2 14-08-18
Ny rapport - Norway's fair share:

- Norge må halvere utslippene på hjemmebane

14.08.2018

Norge må bidra til klimagassutslipp tilsvarende 430 prosent av våre nasjonale utslipp innen 2030, slår en ny rapport fast. Minst 53 prosent må tas hjemme. Kun slik når vi Paris-avtalen.

20111106-73-frg

To vern og en utbygging

08.08.2018

Olje- og energidepartementet har sagt nei til kraftverk Nundalselvi i Sogn og Fjordane og Eima i Buskerud. Samtidig gir departementet grønt lys til Vigda kraftverk i Trøndelag.

Tørr bekk med Maren

Vi må spare på vannet!

23.07.2018

Naturvernforbundet oppfordrer nå folk til å redusere vannforbruket. Grunnvannsnivået har aldri vært så lavt siden målingene startet, melder NVE, og prognosen for siste uka i juli viser at i størstedelen av Norge er nivået nå på rødt, som betyr at grunnvannsnivået er svært lavt. - Vi oppfordrer folk til dugnad for å spare på vannet, sier Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet.