• Få besøk av dronningen i hagen

Aktuelt og nyheter

Goliat_FPSO Foto T3n60

Over halvparten av oljetildelingene i strid med miljøfaglige råd

18.06.2018

Olje- og energidepartementet delte i dag ut lisenser for oljevirksomhet i hele 47 blokker på norsk sokkel. Flertallet av tildelingene er langt nord i Barentshavet og i nærheten av Bjørnøya. I regjeringserklæringen står det at det i denne 24. konsesjonsrunden skal legges vekt på miljøfaglige råd. Dette har ikke blitt gjort.

Langedalselva

Krafttak mot kraftverk i Langedalselva

11.06.2018

Nå samles naturvernere, padlere og andre friluftsinteresser i et krafttak for å få vernet Langedalselva på Sunnmøre. De møtte opp i Olje- og energidepartementet for å tale vassdrags- og energidirektoratet (NVE) midt imot.

Altafjorden foto David Torras CC
Ny rapport: Laksefjordene er en suksess

– Utvid de nasjonale laksefjordene

07.06.2018

Villaks, sjøørret og sjørøye plages langt mindre av lakselus i laksefjordene, ifølge en fersk rapport fra Havforskningsinstituttet.

Video - inngangsbilde-7
Ny liste med fremmede arter fra Artsdatabanken

– Pøbelplantene må stanses

07.06.2018

Denne uka kom den nye fremmedartslista fra Artsdatabanken. Den viser at 242 fremmede arter utgjør en høy risiko for norsk natur. Naturvernforbundet ber Regjeringen trappe opp arbeidet mot risikoartene.

Kanadagullris11
Ny liste med fremmede arter fra Artsdatabanken

Unngå bøllefrø og pøbelplanter

04.06.2018

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da bør du unngå fremmede planter som kan skade norsk natur. Vi har laget en liste med snille planter som alternativ til «pøbelplantene» på den nye fremmedartslista til Artsdatabanken.

IStock_60172734_XLARGE

På ferie uten fly eller bil

01.06.2018

Prøv en mer miljøvennlig utenlandsferie langs bakken! Tog, buss og båt kan ta deg langt. Naturvernforbundet forklarer deg hvordan du best reiser utenlands uten fly eller bil, fra hele Norge.