Hvor vi arbeider

Naturvernforbundet samarbeider med miljøbevegelse i en rekke land rundt om i verden. Vi arbeider med miljøprosjekter i følgende land:

Russland
Ukraina
Georgia

Afrika

Togo
Mosambik
Nigeria
Uganda

Ecodefense
Spiontiltalte miljøvernere:

Solidaritet og støtte til våre russiske partnere

09.09.2014

"Kjære Putin: Vi som jobber for naturvern, miljøvern og befolkningens helse er ikke utenlandske agenter", skriver Naturvernforbundets russiske partner Russian Socio-Ecologial Union (RSEU) i et åpent brev til den russiske presidenten.

Miljøvernere russland
Partnere under press

Miljøvernere - ikke agenter!

04.09.2014

Naturvernforbundet aksjonerer i solidaritet med den russiske miljøvernorganisasjonen EcoDefense. EcoDefence er under press fra russiske myndigheter og rettsvesen på grunn av sitt engasjement mot atomkraft.

Ukraina
Miljøvernere utsatt

Desperasjon i Ukraina

18.02.2014

Kiev er i kveld i fullt opprør, og det er så langt bekreftet at ni aktivister er drept. Naturvernforbundets partnere i miljøorganisasjonen NECU fortviler, og har sendt oss en melding der de beskriver en desperat situasjon.

Hillary
Miljøorganisasjoner advarer USA:

Nedrustningsavtale øker faren for atomforurensning i Russland

01.08.2012

Russland vil gjøre om atomvåpen til nytt brensel for landets atomkraftverk. Dette er en prosess som skaper mye radioaktivt avfall. Avfallsbehandlingsanleggene i Ural er allerede overbelastet og befolkningen er utsatt radioaktiv stråling og risiko for større ulykker.

Står på mot atomkraft

08.12.2010

Mens den danske båten Puma, fullastet med farlig atomavfall, er på vei inn i norske farvann, kjemper Naturvernforbundet mot både atomtransport og utdaterte atomkraftverk.

Medvedev2

Alarming situation with the energy efficiency in Russia

07.10.2009

The President of Russia Dmitry Medvedev admitted that the situation with the energy efficiency really is alarming. The energy intensiveness of Russia’s GDP is way above that of developed countries. Energy losses in the country’s heating system come to more than 50 percent.

524px-Dmitry_Medvedev_official_large_photo_-1

Russian NGOs comment and criticize strategic tasks for Russia set in the President’s article on September 10

29.09.2009

On September 10, the Russian President Dmitry Medvedev published an article about national strategic tasks. In it, among five strategic vectors of economic modernization, he named securing the leading role of Russia in efficiency of energy production, transportation and consumption, development and putting to the international market new types of fuel, and development of nuclear technologies. Russian NGOs are sure that Russia must abandon nuclear energy and set a goal to reduce risks of negative impact of technogenic climate change as a priority. Now Russian policy shows no practical steps towards efficient low-carbon energy sector.