Hvordan verve på klimasaken

Thomas Cottis i Naturvernforbundet i Hedmark har gjort seg noen spennenende erfaringer rundt det å verve på klimasaken. Les og bli inspirert.

ImageCottis, sammen med de andre i styret i Naturvernforbundet i Hedmark,  lagde en enkel brosjyre som forteller om klimatiltak for folk flest til Jakt og fiskedagene i Elverum. Målet med brosjyren var å rekruttere nye medlemmer på klimasaken og fortelle om hvilke løsninger som finnes. - Men du får ikke engasjert folk bare fordi du har en fin brosjyre, forklarer Cottis. Jeg måtte også tenke på hva jeg skulle si for å komme i kontakt med folk, og forberede meg på å kunne svare på spørsmål.

Åpningssetningen som fungerte best var et helt enkelt spørsmål: «Framtida er elektrisk – er du enig?». Dette er tydeligvis et tema som engasjerer, forklarer Cottis. Veldig mange stoppet opp og responsen var stor.  Etter litt diskusjon rundt ulike løsninger var det lett å verve noen som nye medlemmer. Folk er generelt veldig ivrige på å diskutere klimaløsninger, opplyser Cottis videre.

Klimaløsninger er et stort område, og det er lett å tenke at man må kunne litt om alt. Men det er lov å si at man ikke er ekspert, det viktigste er å snakke om at det stadig finnes nye og bedre løsninger, mener Cottis. Som frivillig i Naturvernforbundet er det ikke forventet at du er klimaforsker, men antageligvis vet du mer og er mer interessert enn de fleste. Det engasjementet kan du lett spre videre.

Du kan laste ned Naturvernforbundet i Hedmark sin brosjyre om klimaløsninger ved å trykke her.

Har du spørsmål eller ønsker å diskutere vervetips, ta gjerne kontakt med Thomas Cottis i Naturvernforbundet i Hedmark.

www.energismart.no og www.naturvernforbundet.no/gronnetips finner du også informasjon om hvordan du kan bli energismart og leve miljøvennlig i hverdagen.

Ønsker du å lese deg opp på det generelle klimaarbeidet i Naturvernforbundet finner du mer informasjon på www.naturvernforbundet.no/klima

Artikkelen ble sist oppdatert: 22.02.2017