EmPowering Mozambique: energitilgang for utvikling

Naturvernforbundet jobber med partnere i Mosambik for å gi tilgang til ren, pålitelig energi på en overkommelig pris. I 2019 ga dette basis tilgang til energi til mer enn 25.000 familier.

Mosambik

Per i dag dekkes 75 prosent av energibehovet i prosjektområdet med tre, 80 prosent lager mat på tradisjonelle vedovner, og 65 prosent har ikke elektrisk lys eller muligheten til å bruke elektronikk, f. eks. for å lade mobiltelefoner.

Sammen med våre lokale partnere Kulima, Adel-Sofala og Livaningo jobber Naturvernforbundet med å øke tilgang til ren energi og rene kokeovner. Slike moderne energitjenester er bedre for helsen, gir ofte for første gang tilgang til elektrisk lys, og sparer penger og tid for familiene.

Lokale samfunns deltagelse står sentralt i prosjektet. Gjennom prosjektet oppretter Naturvernforbundet og våre partnere lån- og sparegrupper, og gir teknisk støtte til lokale energiprodusenter.