En dag i Siljes sko

Dette er en utfordring til Venstre og KrF, skriver Yasiin Deria Elmi (18), som for én dag tok over lederkontoret i Naturvernforbundet.

Leder i Naturvernforbundet Silje Ask Lundberg ryddet kontorpulten sin og overlot arbeidet med å lede 24 000 medlemmer til Haugerud-gutten Yasiin Deria Elmi (17). Sahra Ahmed (18) fra Stovner fikk kjenne på ansvaret som generalsekretær. Den noe utypiske skoledagen skyldtes årets Operasjon Dagsverk, der skoleungdom over hele landet ga én dag av egen skolegang for å støtte ungdom i det oljerammede Nigerdeltaet.

Dagen til den nye lederen og generalsekretæren startet tidlig, med lansering av rapporten «Counting What Counts: Analysis of Norwegian Climate Finance And International Climate Finance Reporting». Rapporten viser at Norges klimabistand har gått ned de siste fire årene, til tross for våre forpliktelser i Paris-avtalen og FNs Bærekraftsmål om å trappe opp innsatsen mot klimaendringene:

Les den nye lederens kommentar til rapporten her, og se bilder fra dagen under.

Dette er en utfordring til Venstre og KrF!

Norge må satse mer på de minst utviklede landene når det kommer til klimabistand. Kun 27% av norsk klimabistand går til de minst utviklede landa, mens den store majoriteten går til lav- og mellominntektsland som f.eks. Brasil.

Majoriteten av de minst utviklede landene ligger i Afrika, og Afrika er den regionen i verden som kommer til å bli hardest rammet av klimaforandringene. Afrika-regionen er også den delen av verden som har bidratt minst til klimagassutslipp. Dette er ikke rettferdig. Norge har et historisk ansvar som en av verdens største oljeeksportører, og som et land som samtidig har forurenset mye på vei mot dagens velferdssamfunn.

Norge har muligheten, midlene og kapasiteten til å hjelpe befolkningen i land som Myanmar, Bangladesh og Sør-Sudan med å tilpasse seg og forebygge de kommende klimaforandringene, men velger å ikke gjøre det. Derfor burde partier som KrF og Venstre, som har muligheten til å påvirke det kommende statsbudsjettet, stå sammen i solidaritet med de mest sårbare menneskene på kloden.

Kommentaren er skrevet av Yasiin Deria Elmi, for anledningen leder i Naturvernforbundet, i forbindelse med Operasjon Dagsverk 2017.

Operasjon Dagsverk i bilder

F.v.: Maren Esmark, Sahra Ahmed, Silje Lundberg og Yasiin Deria Elmi på rapportlansering. Fattige land må få økonomisk støtte for å kutte utslipp og tilpasse seg klimaendringer, mener Yasiin, leder i Naturvernforbundet.

Sahra og Yasiin møtte flere politikere på lansering av Kirkens Nødhjelps nye rapport om klimabistand, her med bl.a. Lars Haltbrekken (SV), Espen Barth Eide (Ap), Stefan Heggelund (H) og Ola Elvestuen (V).

Generalsekretær Sahra forbereder innspill til statsbudhjettet. Hun tok blant annet opp forslaget om at mer penger må bli innvliget til miljøvennlige ordninger som kollektivtransport og bygging av gang- og sykkelveier.

Sahra presenterte Naturvernforbundets forslag til statsbudsjettet for Lars Haltbrekken (SV) på stortinget. – OD-dagen har vært utrolig spennende, jeg har aldri opplevd noe lignende før. Det virket litt overveldende i begynnelsen, men alle var imøtekommende og det gikk bra, sier Sahra.

– Vi mennesker har begynt å angripe grunnlaget for alt liv. Yasiin avsluttet arbeidsdagen med å holde en appell på Youngstorget før det tradisjonsrike OD-fakkeltoget.

Er du nysgjerring på hvordan årets Operasjon Dagsverk gikk? Les mer her.