Ikke lenger utenlandsk agent – men må betale bot

Naturvernforbundets partner på Kola, Kola Environmental Centre (KEC) har blitt fjernet fra det statlige registeret for utenlandske agenter. Likevel må de sannsynligvis betale en bot på 150 000 rubler, drøye 20 000 norske kroner.

KEC ble lagt inn i registeret av det russiske Justisdepartementet i april, men etter krav fra KECs advokater er de nå tatt ut igjen av registeret.
– Dette er overraskende og svært gledelig, sier Kjersti Album i Naturvernforbundets internasjonale avdeling. Nå håper Naturvernforbundet at flere andre organisasjoner kan klare å bli fjernet fra registeret.

Må likevel betale bot
Så langt har bare 5 andre miljøvern-organisasjoner lyktes med å bli fjernet fra registeret uten å legge ned organisasjonen, mens 15 er ute av registeret etter at de har lagt ned organisasjonen, blant dem Naturvernforbundets partnere i Sosnovyj Bor og Tsjeljabinsk.
Skåret i gleden er imidlertid at KEC sannsynligvis må betale en bot på 150 000 rubler, drøye 20 000 norske kroner, gitt av det regionale rettssystemet. Boten fikk de fordi de ikke frivillig registrerte seg som utenlandske agenter.
KEC skal i retten 7.august og vil da argumentere for at siden Justisdepartementet nå sier at de ikke er utenlandsk agent, bør de heller ikke betale boten. KEC vil vise fram brevet fra Justisdepartementet i retten, men sannsynligvis må de betale boten likevel.

Samler inn penger
KEC samler nå inn penger for å betale boten, så de kan beholde kontoret og fortsette det viktige arbeidet sitt. Naturvernforbundet hjelper til, siden KEC ikke kommer til å klare alt selv. Du kan bidra ved å vippse valgfritt beløp til nummer 13042 og merk innbetalingen med «Russland». Eller du kan sette inn det beløpet du ønsker å bidra med til kontonummer: 7874.05.55978 og merk innbetalingen med «Russland».