– Norge må legge press på Bolsonaro og norske selskaper for å verne Amazonas

Naturvernforbundet ber regjeringen bruke alle midler til å legge press på Bolsonaro-regjeringen og norske selskaper i Brasil for å hindre avskoging, skader og skogbrann i Amazonas.

Det har vært over 72.000 skogbranner i regnskogen Amazonas så langt i 2019 og avskoging har økt betraktelig. Norge har fryset utbetalingene til Amazonasfondet.

– Regnskog brenner ikke av seg selv. Dette er et resultat av Bolsonaros farlige nye regjering, som har økt avskoging og skader til skogområder gjennom å styrke uansvarlige aktører som truer Amazonas sin framtid. Norge har hatt en avgjørende rolle gjennom regnskogsatsingen i flere år, men må nå ha en samstemt politikk for å bekjempe avskoging av verdens lunger, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Naturvernforbundet mener at alt håp ikke er ute. Natuvernforbundet ber Erna Solberg og næringsminister Torbjørn Røe Isaksen:

1. Bruke den nye handelsavtalen med Brasil til å sikre lovnader for redusert avskoging, og bedre forvaltning for urfolks- og verneområder.
  2. Gjøre mer for å pålegge de over 100 norske selskapene med virksomhet i Brasil til å sikre avskogingsfrie verdikjeder.
  3. Støtte sivilt samfunn og forskere som kjemper for Amazonas.

– Norge har blitt for avhengig av direkte overføringer til regjeringen i Brasil. Bolsonaro-regjeringen har satt stopp på mange år med fremgang. Men det betyr ikke at vi er maktløse mot ødeleggelsen av Amazonas. Statsministeren og næringsministeren bør innse hvilken krise verden nå står i og gjøre alt de kan for å påvirke situasjonen, sier Ask Lundberg.

Naturvernforbundet mener at krisen i Amazonas også viser at Norge må gjøre mye mer på hjemmefronten – og ta klimaansvar for olje- og gassindustrien.

– Når vi ikke alltid kan avhenge av andre land til å gjøre jobben må vi ta ansvar selv. Mens Norge har betalt mye for å redde regnskogen og kjøpt mange kvoter i utlandet har våre hjemlige utslipp økt, mens regjeringen setter rekorder i olje- og gassleting. Som Brasil har vi et internasjonalt ansvar for våre bidrag til klimakrisen. Det er på tide å kutte egne utslipp og begynne en grønn, rettferdig omstilling, avslutter Lundberg.

Vis regjeringen at DU vil redde Amazonas:

Tagg Erna Solberg (@erna_solbergTwitter og Instagram, @ernasolberg på Facebook) og Torbjørn Røe Isaksen (@konservativ på Twitter, @torbjornroeisaksen på Instagram og Facebook) og krev handling!