Ny ledelse i Naturvernforbundet

På OD-dagen overtar Oslo-elevene Yasiin Deria Elmi (17) og Sahra Ahmed (18) lederkontoret i en av Norges største miljøorganisasjoner.

Operasjon Dagsverk (OD) er elevenes egen, årlige solidaritetsaksjon. Hvert år gir titusenvis av norske elever én dag av sin egen skolegang til inntekt for ungdom i et land der retten til utdanning ikke er noen selvfølge. 100 000 elever deltar, og til sammen vil de jobbe inn mellom 25-30 millioner kroner. I år går pengene til Naturvernforbundet og Natur og Ungdoms utdanningsprosjekt i Nigeria, der lokalsamfunn har blitt alvorlig rammet av forurensning fra oljeindustrien. Les mer om Operasjon Dagsverk nederst i saken.

På OD-dagen 2. november fylles gater, kontorer og butikker over hele landet av elever som vil gi skoleungdom i Nigeria en grønnere framtid. Naturvernforbundet har ansatt to elever fra Oslo som skal få lede organisasjonen for én dag. De skal blant annet ha politiske møter på stortinget, bli kjent med organisasjonens innspill til statsbudsjettet og snakke med journalister på vegne av sin nye arbeidsgiver. Bli kjent med vår nye ledelse her!

Leder Yasiin Deria Elmi

Stilling: Leder for Naturvernforbundet
Alder: 17
Bosted: Groruddalen, Oslo
Skole: Edvard Munch VGS

Hvorfor søkte du på stillingen i Naturvernforbundet?
– For å se og oppleve hvordan Norges beste miljøorganisasjon jobber for å takle og fikse klimakrisa vi står overfor.

Hva håper du å lære av dagen?
– Jeg ønsker å lære hvordan Naturvernforbundet jobber opp mot politikere for å takle fremtidas utfordringer, og å lære hvordan ungdom best kan engasjere seg i klimakampen – og hvilken rolle vi kan spille.

Generalsekretær Sahra Ahmed

Stilling: Generalsekretær i Naturvernforbundet
Alder: 18
Bosted: Stovner, Oslo
Skole: Blindern VGS

Hvorfor søkte du på stillingen i Naturvernforbundet?
– Jeg fikk høre om hvordan Naturvernforbundet bidrar til OD-prosjektet, et prosjekt som jeg synes er spesielt viktig, med tanke på den volatile situasjonen i Nigerdeltaet. Dessuten virket stillingen veldig spennende, noe helt nytt som jeg nok kommer til å se tilbake på for resten av livet mitt.

Hva håper du å lære av dagen?
– Jeg håper å lære hvordan jeg som individ kan bli med og bidra til å skape en forandring, uansett hvor liten den er.

Følg Sahra og Yasiin på Instagram

Torsdag 2. november kan du følge Sahra og Yasiins dag som naturvernsjefer når de tar over leder Silje Lundberg (@siljelundberg) og generalsekretær Maren Esmarks (@maren_esmark) Instagram-kontoer.

Dette er Operasjon Dagsverk: Hvert år stemmer norske elever frem et prosjekt de ønsker å støtte. Pengene jobber de inn under OD-dagen som arrangeres hver høst, hvor norske elever velger å gi én dag av egen utdanning, til inntekt for andres utdanning. Elevene kan velge om de vil skaffe seg en jobb der inntekten på opp mot 400 kroner går til det gode formålet, eller om de vil selge varer ute blant folk på gata. Siden oppstarten i 1964 har nær én milliard kroner blitt samlet inn. I år valgte elevene å gi pengene til Naturvernforbundet og Natur og Ungdoms prosjekt i Nigeria.  Les mer om Operasjon Dagsverk her.