«Power cafe» i Pamirfjellene

Landsbyen Nisur ligger på 3000 meter over havet i fjellene i Pamirfjellene i Tadsjikistan. Med hjelp fra Naturvernforbundet og finansiering fra EkoEnergy, som leverer miljømerket strøm på det europeiske markedet, har landsbyen fått sin første strømforsyning og tilgang til internett.

Nisur ligger en dagreise fra nærmeste strømledning, og har svært begrensede kommunikasjonsmuligheter med omverdenen. Mobilt nettverk har vært tilgjengelig en tid, men strøm og datautstyr har manglet til å utnytte de nye mulighetene.

Naturvernforbundets tadsjikiske partner, miljøvernorganisasjonen Little Earth, har sammen med den lokale organisasjonen Oyandasoz i Nisur jobbet i flere år med å gjøre solenergi og effektive ovner tilgjengelig i høyfjellsområdet. Området er preget av ekstrem energimangel, men har over 300 soldager i året.

Dette solcellepanelet driver «Power cafe» i Nisur i Pamirdalen i Tadsjikistan.

I august åpnet Little Earth og Star en «power cafe» med pc, internett, lys og mulighet til å lade mobiltelefon. Det hele er drevet av et 1 kW solcelleanlegg. Her kan landsbyens innbyggere komme for å få kontakt med omverdenen, og bruke pc og internett til jobb og utdanning. Kafeen har to ansatte som veileder brukerne og drifter anlegget. Det er også åpnet en liten energibutikk som selger små solanlegg på avbetaling.

Innbyggerne i Nisur har endelig tilgang til internett og telefonlading, gjennom solenergi.