Slik får mange familier strøm fra solen

Å leve uten elektrisitet er ikke enkelt. En milliard mennesker er avhengig av parafinlampe, stearinlys eller en lommelykt for å få lys i mørke. Mobiltelefon kan bare brukes etter å ha reist til og ventet ved nærmeste ladestasjon.

Tilkobling til elektrisitetsnettet går sakte og er kostbart. I mange Afrikanske har 80 % av befolkningen ikke innlagt strøm.  Ny energieffektiv teknolog som LED pærer og billigere solceller gir helt nye muligheter.

Et minisystem for solstrøm koster 3-400 kr, men er likevel uoppnåelig for mange. Inviteringen tjenes raskt inn igjen, men folk ut fast inntekt og kontanter får erfare at det er «dyrt å være fattig».

Naturvernforbundet samarbeider med lokale organisasjoner i Mosambik, Togo og Nigeria for å at alle skal få tilgang til et minimum av ren energi til en overkommelig kostnad. De siste tre årene har 16.313 familier fått godt lese- og arbeidslys. Les mer om arbeidet her.

For å få dette til etablerer vi et lokalt salg og service apparat slik at solenergisystemer av god kvalitet og som folk kan ha råd til, blir tilgjengelig lokalt. Like viktig er det gjøre det mulig å betale i avdrag. Dette gjør vi blant annet ved å opprette små låne- og sparegrupper, der pengene som spares investeres lokalt. På denne måten blir pengene Naturvernforbundet investerer i opplæring og etablering av nye salgs- og finansieringsordninger «resirkulert» mange ganger.

Ren energi er viktig for utvikling, velferd og miljø. Dette er resultatene vi ser i de 16 313 familiene som har fått tilgang til et minimum av strøm:

• Slutt på parafinlamper med os som gir helseskader og stor brannfare
  • Større inntekt med godt arbeidslys
  • Bedre skoleresultater med mulighet til å gjøre lekser etter mørkeste frembrudd
  • Bedre tilgang på informasjon med radio og mulighet til å lade mobil
  • Penger spart brukes til bedre mat, skolegang og investering i landbruk/handel
  • Tid spart ved å lade mobiltelefon hjemme

Naturvernforbundet jobber også for at våre partnerland skal prioritere arbeidet med basis tilgang på ren energi for alle. Ett konkret tiltak er å frita små solenergisystemer for skatt og avgifter.

Les mer om Naturvernforbundets arbeid for ren energi til matlaging her!