Tusen takk til alle som bidro

I går jobbet norske skoleelever inn millioner av kroner på Operasjon Dagsverk (OD). Pengene går til ungdommer i Nigeria som er fanget i det som er kalt verdens største oljekatastrofe.

Forurensning olje ødeleggelse røyk

– Vi står ikke tomhendte igjen etter gårsdagens Operasjon Dagsverk, sier Naturvernforbundets OD-general Janne Gillgren.

Det er ennå ikke klart hvor mye som kom inn, men alt tyder på at aksjonen var vellykket.

– Vi vil si tusen takk til alle som deltok på gårsdagens Operasjon Dagsverk, både til elevene som jobbet og de som ga jobber, sier Gillgren.

Fra utvinning til utdanning
Mer enn 117 000 elever fra nesten 500 skoler over hele landet var med på årets Operasjon Dagsverk. Pengene går til prosjektet «Fra utvinning til utdanning», som Naturvernforbundet og Natur og Ungdom står bak. Det skal gi ungdommer som er rammet av forurensende oljeindustri i Nigerdeltaet muligheter til en bedre fremtid. I mer enn 50 år har oljeutvinning fra internasjonale selskaper rasert miljøet i Nigerdeltaet i Nigeria. Daglige utslipp av forurensende råolje forgifter natur, mennesker og dyr. Mange steder er det umulig å dyrke mat, og fisken er borte fra elvene.

– Vi gleder oss til å kunne følge prosjektet og resultatene de neste fem årene, sier Gillgren.

– Vi retter også en stor takk til elevorganisasjonen som stemte på vårt prosjekt, og til Operasjon Dagsverk og Natur og Ungdom for godt samarbeid, legger hun til.