Verdens største oljekatastrofe dokumentert av norske journalister

I desember sendte Naturvernforbundet journalist Øystein Mikaelsen og fotojournalist Otto von Münchow til Nigeria for å dekke oljeforurensningen i Ogoniland i Nigerdeltaet. Det ble et sterkt møte med lokalbefolkningen som bor og lever midt i den alvorlige forurensningen

Otto von Münchow

Siden 1997 har Naturvernforbundet samarbeidet med organisasjonen Environmental Rights Action (ERA) for å kreve opprydning av det oljeforurensede området og kompensasjon til den berørte lokalbefolkningen. Til tross for at Nigerdeltaet står på listen over et av verdens mest giftige områder er det altfor lite oppmerksomhet rundt de alvorlige oljelekkasjene som skjer på daglig basis. Naturvernforbundet ønsket derfor å sende journalister ned til området for å dokumentere den alvorlige situasjonen.

I etterkant av reisen har oljeforurensningen i Nigerdeltaet blitt dokumentert for magasinet Bistandsaktuelt.  I reportasjen «Norge tenker mer på seg selv enn på miljøet» beskriver Mikalsen blant annet hvordan drikkevann, fiskemuligheter, jordbruksland og vegetasjon har blitt ødelagt av oljesøl i den tidligere fiskerlandsbyen Bodo:

«Fisk har til alle tider vært hovedinntektskilden her, men flere store oljelekkasjer har drept alt liv. Noen hardføre skjell klarer fortsatt å overleve i det oljestinkende elvemudderet, men smaken er ifølge lokalbefolkningen så dårlig at ingen vil kjøpe skjellene lenger. Nå hersker håpløsheten og arbeidsløsheten på kaia. Det ligger fortsatt noen båter på havna, men folk vi snakker med forteller at de nå må padle langt bort fra deltaet og ut i åpen sjø for å få fisk. Det tar så lang tid at det omtrent er uforenelig med å fø en familie.»

Reportasjene fra Mikalsen og Münchow har allerede rukket å vekke internasjonal oppmerksomhet. Deres blogg-artikkel «shell for Shell», om de lokale kvinnene Zemano og Grace som må livnære seg på oljeforurensede skjell har blant annet utmerket seg til å ligge på førstesiden til WordPress.