Internasjonalt

Globale miljøutfordringer som utslipp av klimagasser og utryddelse av planter, dyr og deres leveområder må løses gjennom internasjonalt samarbeid. Naturvernforbundet engasjerer seg internasjonalt for å styrke lokale miljøorganisasjoners påvirkningskraft i viktige miljøspørsmål.

Naturvernforbundet arbeider i 8 land og er den norske representanten i verdens største nettverk av miljøorganisasjoner, Friends of the Earth. Gjennom vårt internasjonale arbeid kan vi styrke andre lands miljøorganisasjoner, og selv få hjelp til å vinne gjennom i våre saker.

Vårt arbeid spenner seg fra deltagelse på internasjonale klimaforhandlinger til reparasjon av krigsrammede skoler i Ukraina, fra arbeid for nedstenging av farlige atomkraftverk i Russland til produksjon og spredning av effektive kokeovner i Mosambik, Togo og Nigeria. I 2017 har Naturvernforbundet sammen med Natur og Ungdom fått Operasjon Dagsverk til sitt prosjekt for å gi ungdom en bedre mulighet til å kjempe for gode miljøløsninger i Nigeria.

Viewmain_norge_pa_klimaforhandlinger

Hva mener vi?

Mange miljøproblemer kjenner ingen landegrenser. Derfor behøves internasjonalt samarbeid.

Fisker_do_something

Hva kan du gjøre?

Kjøp et solcelleanlegg og støtt Naturvernforbundets arbeid for ren energi i Norge og verden!

Fiskebåt på land v oljesøl

Etterlengtet erstatning for oljesøl i Nigeria

07.01.2015

Shell har i dag inngått forlik med 15 600 bønder og fiskere i byen Bodo i Nigeria etter å ha forårsaket store oljeutslipp. – Erstatningen er en seier for lokalbefolkningen i Bodo og for miljøbevegelsen i Nigeria etter seks års kamp, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Rseu_conference2013
Russisk miljøorganisasjon med i verdens største grasrotnettverk:

Velkommen, Russland!

06.10.2014

I dag er den russiske miljøvernorganisasjonen Russian Socio-Ecological Union (RSEU) tatt opp som medlem i det internasjonale miljønettverket Friends of the Earth, der Naturvernforbundet er Norges medlem.

Arrestert

Hjelp russisk miljøverner fri!

24.09.2014

Torsdag 24. september skal saken til den fengslede miljøverneren Evgenyj Vitishko opp i retten. Miljøorganisasjoner i mange land mobiliserer nå for å oppfordre russiske myndigheter til å slippe ham fri. Du kan bidra ved å sende din twitterstemme til russiske myndigheter nå!

Ecodefense
Spiontiltalte miljøvernere:

Solidaritet og støtte til våre russiske partnere

09.09.2014

"Kjære Putin: Vi som jobber for naturvern, miljøvern og befolkningens helse er ikke utenlandske agenter", skriver Naturvernforbundets russiske partner Russian Socio-Ecologial Union (RSEU) i et åpent brev til den russiske presidenten.

Miljøvernere russland
Partnere under press

Miljøvernere - ikke agenter!

04.09.2014

Naturvernforbundet aksjonerer i solidaritet med den russiske miljøvernorganisasjonen EcoDefense. EcoDefence er under press fra russiske myndigheter og rettsvesen på grunn av sitt engasjement mot atomkraft.