Medlemmer fra Friends of the Earth International aksjonerer mot kull med plakaten Keep the coal in the hole.

Internasjonalt

Globale miljøutfordringer som utslipp av klimagasser og utryddelse av planter, dyr og deres leveområder må løses gjennom internasjonalt samarbeid. Naturvernforbundet engasjerer seg internasjonalt for å styrke lokale miljøorganisasjoners påvirkningskraft i viktige miljøspørsmål.

Naturvernforbundet arbeider i 8 land og er den norske representanten i verdens største nettverk av miljøorganisasjoner, Friends of the Earth. Gjennom vårt internasjonale arbeid kan vi styrke andre lands miljøorganisasjoner, og selv få hjelp til å vinne gjennom i våre saker.

Vårt arbeid spenner seg fra deltagelse på internasjonale klimaforhandlinger til reparasjon av krigsrammede skoler i Ukraina, fra arbeid for stengning av farlige atomkraftverk i Russland til produksjon og spredning av effektive kokeovner i Mosambik, Togo og Nigeria. I 2017 gjennomførte Naturvernforbundet sammen med Natur og Ungdom Operasjon Dagsverk, for å gi ungdom en bedre mulighet til å kjempe for gode miljøløsninger i Nigeria.

OD oljesøl i Nigeria Foto George Osodi

Tusen takk til alle som bidro

03.11.2017 | Sist oppdatert: 14.11.2017

I går jobbet norske skoleelever inn millioner av kroner på Operasjon Dagsverk (OD). Pengene går til ungdommer i Nigeria som er fanget i det som er kalt verdens største oljekatastrofe.

Kolvitsa (002)

Ikke lenger utenlandsk agent – men må betale bot

24.08.2017 | Sist oppdatert: 24.08.2017

Naturvernforbundets partner på Kola, Kola Environmental Centre (KEC) har blitt fjernet fra det statlige registeret for utenlandske agenter. Likevel må de sannsynligvis betale en bot på 150 000 rubler, drøye 20 000 norske kroner.

Teste pc

«Power cafe» i Pamirfjellene

23.08.2017 | Sist oppdatert: 01.09.2017

Landsbyen Nisur ligger på 3000 meter over havet i fjellene i Pamirfjellene i Tadsjikistan. Med hjelp fra Naturvernforbundet og finansiering fra EkoEnergy, som leverer miljømerket strøm på det europeiske markedet, har landsbyen fått sin første strømforsyning og tilgang til internett.

Naturvernforbundet og KEC er på sjøfuglenes parti - mot klimagassutslipp og oljesøl
Stemples som fremmede agenter

Støtt russiske miljøvernere!

13.06.2017 | Sist oppdatert: 05.02.2018

Etter at russiske naturvernere har blitt bøtelagt av myndighetene starter Naturvernforbundet kronerulling for å bidra. Hjelp våre kolleger i øst du også!

Decom Ignalina 3

Eksempler til etterfølgelse?

29.05.2017 | Sist oppdatert: 06.02.2018

Hvordan sikre midler til nedbygging og opprydding etter gamle atomkraftverk? Det er spørsmålet i en ny rapport fra Naturvernforbundet.