Internasjonalt

Globale miljøutfordringer som utslipp av klimagasser og utryddelse av planter, dyr og deres leveområder må løses gjennom internasjonalt samarbeid. Naturvernforbundet engasjerer seg internasjonalt for å styrke lokale miljøorganisasjoners påvirkningskraft i viktige miljøspørsmål.

Viewmain_norge_pa_klimaforhandlinger

Hva mener vi?

Mange miljøproblemer kjenner ingen landegrenser. Derfor behøves internasjonalt samarbeid.

Oil in soil big

Hva gjør vi?

Vi samarbeider med miljøbevegelse i en rekke land for å gjøre de gode ideene om til virkelighet.

1473022_10201570617120099_726076334_n
Agentlov innføres

Frykter sivilsamfunnets død i Ukraina

21.01.2014

Naturvernforbundet samarbeidspartner i Ukraina er svært bekymret for agentloven som nylig har blitt vedtatt av myndighetene i landet. Organisasjonen frykter at den nye loven vil bety kroken på døra for sivilsamfunnsorganisasjoner.

SPARE
Energisparing i øst

Stort løft for skoleprosjekt

09.01.2014

Azerbaijan, Hviterussland, Georgia, Kirgisistan og Armenia har nå undertegnet avtale med Naturvernforbundets skoleprosjekt om energi og miljø, SPARE.

Yl Tajikistan halmhus juni 2010 057

Tajikistan: Fra halm til helsestasjon

02.01.2014

Sommeren 2010 bygget Naturvernforbundets partnerorganisasjon Little Earth landets første halmhus rett utenfor hovedstaden Dushanbe. Bygget ble satt opp i samarbeid med lokalbefolkningen, og skulle romme den lokale helsestasjonen. Bygget fikk også et soloppvarmingsanlegg (sol-luft), og strømforsyning fra et solcellepanel.

Mercy and Manuel
Brev fra Norge

På fredskorpsutveksling til Naturvernforbundet

19.12.2013

I november i år kom Mercy på fredskorpsutveksling fra Kenya til Norge. Her skal hun jobbe et år med miljøvern i Naturvernforbundet sammen med Manuel fra Mosambik. Det er mye som er annerledes for en miljøverner fra Kenya som plutselig befinner seg i kalde og mørke Norge. Her er en liten smakebit:

Ugandamiljø
Kjemper for miljøet

Fikk menneskerettighetspris

19.12.2013

Naturvernforbundets partner i Uganda, National Association of Professional Environmentalists (NAPE) har nylig blitt tildelt Human Rights Award av Uganda Human Rights Commission (UHRC).

Mer enn 30 organisasjoner representert
Grønne krefter i Hviterussland

Krever rett til å delta

21.10.2013

En samlet miljøbevegelse i Hviterussland krever større åpenhet og involvering av miljøorganisasjoner i nasjonale, politiske beslutninger

Greenpeace
Med våpen mot aktivister

Greenpeace-aktivister arrestert i Russland

25.09.2013

Mannskapet på Greenpeace-skipet Arctic sunrise ble arrestert av russiske myndigheter I dag. – Aktivistene må løslates øyeblikkelig, sier Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet.