Medlemmer fra Friends of the Earth International aksjonerer mot kull med plakaten Keep the coal in the hole.

Internasjonalt

Globale miljøutfordringer som utslipp av klimagasser og utryddelse av planter, dyr og deres leveområder må løses gjennom internasjonalt samarbeid. Naturvernforbundet engasjerer seg internasjonalt for å styrke lokale miljøorganisasjoners påvirkningskraft i viktige miljøspørsmål.

Naturvernforbundet arbeider i 8 land og er den norske representanten i verdens største nettverk av miljøorganisasjoner, Friends of the Earth. Gjennom vårt internasjonale arbeid kan vi styrke andre lands miljøorganisasjoner, og selv få hjelp til å vinne gjennom i våre saker.

Vårt arbeid spenner seg fra deltagelse på internasjonale klimaforhandlinger til reparasjon av krigsrammede skoler i Ukraina, fra arbeid for stengning av farlige atomkraftverk i Russland til produksjon og spredning av effektive kokeovner i Mosambik, Togo og Nigeria. I 2017 gjennomførte Naturvernforbundet sammen med Natur og Ungdom Operasjon Dagsverk, for å gi ungdom en bedre mulighet til å kjempe for gode miljøløsninger i Nigeria.

Kec og nnv

New threats against Russian civil society

26.04.2017 | Sist oppdatert: 03.05.2017

Individual activists could be facing more dangerous conditions, according to a new report on Russian civil society published by Friends of the Earth Norway.

Utenlandske agenter

Pressure on Russia's civil society – reports on the effects of the NGO laws

04.04.2017 | Sist oppdatert: 25.04.2018

Naturvernforbundet has over many years worked closely with Russian environmental organizations. The cooperation has been valuable for both sides on a number of environmental issues, such as preservation of biodiversity in the Barents region, phase out of old nuclear plants and promotion of low carbon development.

Dagsverk til ungdom fanget i oljekatastrofe

07.03.2017 | Sist oppdatert: 07.03.2017

Natur og Ungdom og Naturvernforbundet gikk til topps i årets Operasjon Dagsverk 2017. Utdanningsprosjektet vil støtte ungdom som er rammet av oljesøl i Nigeria.

Olga_senova2_rseu

- Russland må begynne omstillingen til fornybarsamfunnet

08.11.2016 | Sist oppdatert: 08.11.2016

Naturvernforbundet var med da vår søsterorganisasjon i Friends of the Earth, Russian Socio-Ecological Union (RSEU), holdt landsmøte i St. Petersburg. Klima og atomspørsmål sto sentralt på fagseminarene i dagene for landsmøtet.

Agentlov kveler russisk miljøpartner

13.09.2016 | Sist oppdatert: 13.09.2016

Naturvernforbundets russiske partner Green World stenger organisasjonen etter mer enn 20 års arbeid for atomsikkerhet og naturverdier utenfor St. Petersburg. Organisasjonen er stemplet som «fremmed agent» grunnet samarbeid med Naturvernforbundet.

Rapport forside IPA

Biogass i Oslo imponerer i Tsjekkia

14.04.2016 | Sist oppdatert: 11.05.2016

I Tsjekkia bidrar Naturvernforbundet med oppmerksomheten om muligheten redusert utslipp av klimagasser. Vi har plukket ut eksempler fra Norge som løftet fram gode praktiske tiltak.

Diskusklub_02 (2)

Naturvernforbundets russiske partner blir Fremmede Agenter

16.11.2015 | Sist oppdatert: 16.11.2015

Green World mottok i dag brevet på 42 sider fra Justisdepartementet som sier at Green Worlds utrettelige arbeid for atomsikkerhet er politisk påvirkning i atomspørsmål. Med utenlandsk støtte fra Naturvernforbundet kvalifiserer dette til å bli Fremmede Agenter, en skjebne de deler med over 100 russiske sivilsamfunnsorganisasjoner.