Internasjonalt

Globale miljøutfordringer som utslipp av klimagasser og utryddelse av planter, dyr og deres leveområder må løses gjennom internasjonalt samarbeid. Naturvernforbundet engasjerer seg internasjonalt for å styrke lokale miljøorganisasjoners påvirkningskraft i viktige miljøspørsmål.

Naturvernforbundet arbeider i 8 land og er den norske representanten i verdens største nettverk av miljøorganisasjoner, Friends of the Earth. Gjennom vårt internasjonale arbeid kan vi styrke andre lands miljøorganisasjoner, og selv få hjelp til å vinne gjennom i våre saker.

Vårt arbeid spenner seg fra deltagelse på internasjonale klimaforhandlinger til reparasjon av krigsrammede skoler i Ukraina, fra arbeid for nedstenging av farlige atomkraftverk i Russland til produksjon og spredning av effektive kokeovner i Mosambik, Togo og Nigeria. I 2017 har Naturvernforbundet sammen med Natur og Ungdom fått Operasjon Dagsverk til sitt prosjekt for å gi ungdom en bedre mulighet til å kjempe for gode miljøløsninger i Nigeria.

Viewmain_norge_pa_klimaforhandlinger

Hva mener vi?

Mange miljøproblemer kjenner ingen landegrenser. Derfor behøves internasjonalt samarbeid.

Fisker_do_something

Hva kan du gjøre?

Kjøp et solcelleanlegg og støtt Naturvernforbundets arbeid for ren energi i Norge og verden!

RIAN_archive_305005_Leningrad_nuclear_power_plant

Støtte-erklæring til presset russisk miljøbevegelse

20.06.2014

Naturvernforbundet er bekymret for russisk miljøbevegelse etter at russiske myndigheter for første gang har bestemt at en miljøvernorganisasjon regnes som "utenlandsk agent". Organisasjonen EcoDefence er urettmessig stemplet som utenlandsk agent, og bakgrunnen for myndighetenes avgjørelse er EcoDefence sitt solide arbeid mot atomkraft.

Bamboonampula

Kan bambus stoppe avskoging i Mosambik?

01.04.2014

70 prosent av befolkningen i Mosambik bruker biomasse til matlaging. Trekullproduksjon er en av hovedgrunnene til den kraftige avskogingen i Mosambik. Effektive ovner kan halvere avskogingen, men kan bambus stoppe den helt?

Diskusklub_02 (2)
Miljøorganisasjoner i Russland

Agenter eller helter?

10.03.2014

Er miljøvernorganisasjoner utenlandske agenter eller miljøhelter? Naturvernforbundets partnere og andre miljøvernorganisasjoner påvirkes av nye lover i Putins Russland. Les rapporten om hvordan de kan fortsette det viktige arbeidet.

Ukraina
Miljøvernere utsatt

Desperasjon i Ukraina

18.02.2014

Kiev er i kveld i fullt opprør, og det er så langt bekreftet at ni aktivister er drept. Naturvernforbundets partnere i miljøorganisasjonen NECU fortviler, og har sendt oss en melding der de beskriver en desperat situasjon.

Arrestert
Russland

Miljøaktivist arrestert før OL

05.02.2014

Mandag 3 februar, bare få dager før OL i Sochi åpner, ble Evgenyj Vitishko fra miljøorganisasjonen Environmental Watch on North Caucasus (EWNC) anholdt og fengslet i 15 dager. Anklagen – han skal angivelig ha bannet på offentlig sted, det vil si en bussholdeplass.

UKRAINA
Slår ned på sivilsamfunn

«Agentlov» sprer seg fra Russland til Ukraina

21.01.2014

Naturvernforbundet er bekymret for fremtiden til våre samarbeidspartnere i Ukraina etter at myndighetene vedtok en rekke undertrykkende lover rettet mot landets sivilsamfunnsorganisasjoner.