Medlemmer fra Friends of the Earth International aksjonerer mot kull med plakaten Keep the coal in the hole.

Internasjonalt

Globale miljøutfordringer som utslipp av klimagasser og utryddelse av planter, dyr og deres leveområder må løses gjennom internasjonalt samarbeid. Naturvernforbundet engasjerer seg internasjonalt for å styrke lokale miljøorganisasjoners påvirkningskraft i viktige miljøspørsmål.

Naturvernforbundet arbeider i 8 land og er den norske representanten i verdens største nettverk av miljøorganisasjoner, Friends of the Earth. Gjennom vårt internasjonale arbeid kan vi styrke andre lands miljøorganisasjoner, og selv få hjelp til å vinne gjennom i våre saker.

Vårt arbeid spenner seg fra deltagelse på internasjonale klimaforhandlinger til reparasjon av krigsrammede skoler i Ukraina, fra arbeid for stengning av farlige atomkraftverk i Russland til produksjon og spredning av effektive kokeovner i Mosambik, Togo og Nigeria. I 2017 gjennomførte Naturvernforbundet sammen med Natur og Ungdom Operasjon Dagsverk, for å gi ungdom en bedre mulighet til å kjempe for gode miljøløsninger i Nigeria.

Bilko på motorvei E18 (utsnitt)
Nytt utkast til statsbudsjett

Mer forurensing og asfalt, mindre naturvern

07.10.2015 | Sist oppdatert: 07.10.2015

Regjeringen budsjetterer for økte klimagassutslipp, tar ikke grep mot helseskadelig luft i norske byer og svekker naturvernet. – Det er skremmende at Erna Solberg går inn for et så uansvarlig budsjett, som ikke tar vår tids enorme klima- og miljøutfordringer på alvor, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Regnskog(1)
TV-aksjonen:

Vi skal vokte regnskogen

02.10.2015 | Sist oppdatert: 12.10.2015

Søndag 18. oktober arrangeres årets TV-aksjon som skal bevare store regnskogsområder for framtida. Regnskogen inneholder 50-80 prosent av jordas dyre- og plantearter, 260 millioner mennesker bor der og den bremser klimaendringene.

Dag Arne Høystad
Innlegg:

Ren energi til verdens fattige

28.05.2015

Oljefondet har trukket seg ut av kull. Heldigvis er det ingen motsetning mellom å kutte klimautslipp og tilgang på moderne energi for de fattigste, slik noen politikere tror.

Fiskebåt på land v oljesøl

Etterlengtet erstatning for oljesøl i Nigeria

07.01.2015 | Sist oppdatert: 07.01.2015

Shell har i dag inngått forlik med 15 600 bønder og fiskere i byen Bodo i Nigeria etter å ha forårsaket store oljeutslipp. – Erstatningen er en seier for lokalbefolkningen i Bodo og for miljøbevegelsen i Nigeria etter seks års kamp, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

På fredskorpsutveksling til Naturvernforbundet

17.11.2014 | Sist oppdatert: 18.11.2014

Forrige uke kom Ghanendra fra Nepal og Emanuel fra Tanzania til Norge på fredskorpsutveksling. Her skal de jobbe i et år med energi, klima og miljøvern i Naturvernforbundet.