Internasjonalt

Globale miljøutfordringer som utslipp av klimagasser og utryddelse av planter, dyr og deres leveområder må løses gjennom internasjonalt samarbeid. Naturvernforbundet engasjerer seg internasjonalt for å styrke lokale miljøorganisasjoners påvirkningskraft i viktige miljøspørsmål.

Naturvernforbundet arbeider i 8 land og er den norske representanten i verdens største nettverk av miljøorganisasjoner, Friends of the Earth. Gjennom vårt internasjonale arbeid kan vi styrke andre lands miljøorganisasjoner, og selv få hjelp til å vinne gjennom i våre saker.

Vårt arbeid spenner seg fra deltagelse på internasjonale klimaforhandlinger til reparasjon av krigsrammede skoler i Ukraina, fra arbeid for nedstenging av farlige atomkraftverk i Russland til produksjon og spredning av effektive kokeovner i Mosambik, Togo og Nigeria. I 2017 har Naturvernforbundet sammen med Natur og Ungdom fått Operasjon Dagsverk til sitt prosjekt for å gi ungdom en bedre mulighet til å kjempe for gode miljøløsninger i Nigeria.

Viewmain_norge_pa_klimaforhandlinger

Hva mener vi?

Mange miljøproblemer kjenner ingen landegrenser. Derfor behøves internasjonalt samarbeid.

Mercy and Manuel
Brev fra Norge

På fredskorpsutveksling til Naturvernforbundet

19.12.2013

I november i år kom Mercy på fredskorpsutveksling fra Kenya til Norge. Her skal hun jobbe et år med miljøvern i Naturvernforbundet sammen med Manuel fra Mosambik. Det er mye som er annerledes for en miljøverner fra Kenya som plutselig befinner seg i kalde og mørke Norge. Her er en liten smakebit:

Ugandamiljø
Kjemper for miljøet

Fikk menneskerettighetspris

19.12.2013

Naturvernforbundets partner i Uganda, National Association of Professional Environmentalists (NAPE) har nylig blitt tildelt Human Rights Award av Uganda Human Rights Commission (UHRC).

Mer enn 30 organisasjoner representert
Grønne krefter i Hviterussland

Krever rett til å delta

21.10.2013

En samlet miljøbevegelse i Hviterussland krever større åpenhet og involvering av miljøorganisasjoner i nasjonale, politiske beslutninger

Greenpeace
Med våpen mot aktivister

Greenpeace-aktivister arrestert i Russland

25.09.2013

Mannskapet på Greenpeace-skipet Arctic sunrise ble arrestert av russiske myndigheter I dag. – Aktivistene må løslates øyeblikkelig, sier Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet.

Akselererende klimaendringer i Kirgisistan og Tadsjikistan

13.12.2012

Kirgisistan og Tadsjikistan har gjort lite for å bidra til de negative virkningene av globale klimaendringer, men er rangert av Verdensbanken som et av de mest sårbare landene i verden for global oppvarming. Landene rammes stadig hyppigere av ekstremvær som tørke, flom og naturkatastrofer. Millioner av mennesker opplever nå matmangel og må flytte grunnet klimaendringene.

Fiskebåt på land v oljesøl

Unik rettssak mot Shell i Nederland

11.10.2012

- Shell i Nigeria er skyldig i grove brudd på menneskerettighetene og miljølover, sier Geert Ritsema i Milieudefensie, Naturvernforbundets søsterorganisasjon i Nederland. - Vi håper denne rettssaken vil tvinge Shell til endelig å rydde opp.

Hillary
Miljøorganisasjoner advarer USA:

Nedrustningsavtale øker faren for atomforurensning i Russland

01.08.2012

Russland vil gjøre om atomvåpen til nytt brensel for landets atomkraftverk. Dette er en prosess som skaper mye radioaktivt avfall. Avfallsbehandlingsanleggene i Ural er allerede overbelastet og befolkningen er utsatt radioaktiv stråling og risiko for større ulykker.