Medlemmer fra Friends of the Earth International aksjonerer mot kull med plakaten Keep the coal in the hole.

Internasjonalt

Globale miljøutfordringer som utslipp av klimagasser og utryddelse av planter, dyr og deres leveområder må løses gjennom internasjonalt samarbeid. Naturvernforbundet engasjerer seg internasjonalt for å styrke lokale miljøorganisasjoners påvirkningskraft i viktige miljøspørsmål.

Naturvernforbundet arbeider i 8 land og er den norske representanten i verdens største nettverk av miljøorganisasjoner, Friends of the Earth. Gjennom vårt internasjonale arbeid kan vi styrke andre lands miljøorganisasjoner, og selv få hjelp til å vinne gjennom i våre saker.

Vårt arbeid spenner seg fra deltagelse på internasjonale klimaforhandlinger til reparasjon av krigsrammede skoler i Ukraina, fra arbeid for stengning av farlige atomkraftverk i Russland til produksjon og spredning av effektive kokeovner i Mosambik, Togo og Nigeria. I 2017 gjennomførte Naturvernforbundet sammen med Natur og Ungdom Operasjon Dagsverk, for å gi ungdom en bedre mulighet til å kjempe for gode miljøløsninger i Nigeria.

Yl Tajikistan halmhus juni 2010 057

Tajikistan: Fra halm til helsestasjon

02.01.2014 | Sist oppdatert: 02.01.2014

Sommeren 2010 bygget Naturvernforbundets partnerorganisasjon Little Earth landets første halmhus rett utenfor hovedstaden Dushanbe. Bygget ble satt opp i samarbeid med lokalbefolkningen, og skulle romme den lokale helsestasjonen. Bygget fikk også et soloppvarmingsanlegg (sol-luft), og strømforsyning fra et solcellepanel.

Mercy and Manuel
Brev fra Norge

På fredskorpsutveksling til Naturvernforbundet

19.12.2013 | Sist oppdatert: 16.07.2014

I november i år kom Mercy på fredskorpsutveksling fra Kenya til Norge. Her skal hun jobbe et år med miljøvern i Naturvernforbundet sammen med Manuel fra Mosambik. Det er mye som er annerledes for en miljøverner fra Kenya som plutselig befinner seg i kalde og mørke Norge. Her er en liten smakebit:

Ugandamiljø
Kjemper for miljøet

Fikk menneskerettighetspris

19.12.2013 | Sist oppdatert: 19.12.2013

Naturvernforbundets partner i Uganda, National Association of Professional Environmentalists (NAPE) har nylig blitt tildelt Human Rights Award av Uganda Human Rights Commission (UHRC).

Mer enn 30 organisasjoner representert
Grønne krefter i Hviterussland

Krever rett til å delta

21.10.2013 | Sist oppdatert: 16.07.2014

En samlet miljøbevegelse i Hviterussland krever større åpenhet og involvering av miljøorganisasjoner i nasjonale, politiske beslutninger

Greenpeace
Med våpen mot aktivister

Greenpeace-aktivister arrestert i Russland

25.09.2013 | Sist oppdatert: 25.09.2013

Mannskapet på Greenpeace-skipet Arctic sunrise ble arrestert av russiske myndigheter I dag. – Aktivistene må løslates øyeblikkelig, sier Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet.

Akselererende klimaendringer i Kirgisistan og Tadsjikistan

13.12.2012 | Sist oppdatert: 15.01.2013

Kirgisistan og Tadsjikistan har gjort lite for å bidra til de negative virkningene av globale klimaendringer, men er rangert av Verdensbanken som et av de mest sårbare landene i verden for global oppvarming. Landene rammes stadig hyppigere av ekstremvær som tørke, flom og naturkatastrofer. Millioner av mennesker opplever nå matmangel og må flytte grunnet klimaendringene.

Gosman and Andrey in front of Leningrad justert

Trusler mot Naturvernforbundets partnere i Russland

13.11.2012 | Sist oppdatert: 13.11.2012

En ny lov stempler organisasjoner i Russland som utenlandske agenter. Naturvernforbundets partnerorganisasjon på Kola er allerede truet med problemer dersom de ikke trekker seg fra samarbeidsprosjekt om atomkraft.