Medlemmer fra Friends of the Earth International aksjonerer mot kull med plakaten Keep the coal in the hole.

Internasjonalt

Globale miljøutfordringer som utslipp av klimagasser og utryddelse av planter, dyr og deres leveområder må løses gjennom internasjonalt samarbeid. Naturvernforbundet engasjerer seg internasjonalt for å styrke lokale miljøorganisasjoners påvirkningskraft i viktige miljøspørsmål.

Naturvernforbundet arbeider i 8 land og er den norske representanten i verdens største nettverk av miljøorganisasjoner, Friends of the Earth. Gjennom vårt internasjonale arbeid kan vi styrke andre lands miljøorganisasjoner, og selv få hjelp til å vinne gjennom i våre saker.

Vårt arbeid spenner seg fra deltagelse på internasjonale klimaforhandlinger til reparasjon av krigsrammede skoler i Ukraina, fra arbeid for stengning av farlige atomkraftverk i Russland til produksjon og spredning av effektive kokeovner i Mosambik, Togo og Nigeria. I 2017 gjennomførte Naturvernforbundet sammen med Natur og Ungdom Operasjon Dagsverk, for å gi ungdom en bedre mulighet til å kjempe for gode miljøløsninger i Nigeria.

Ugandamiljø
Kjemper for miljøet

Fikk menneskerettighetspris

19.12.2013 | Sist oppdatert: 19.12.2013

Naturvernforbundets partner i Uganda, National Association of Professional Environmentalists (NAPE) har nylig blitt tildelt Human Rights Award av Uganda Human Rights Commission (UHRC).

Mer enn 30 organisasjoner representert
Grønne krefter i Hviterussland

Krever rett til å delta

21.10.2013 | Sist oppdatert: 16.07.2014

En samlet miljøbevegelse i Hviterussland krever større åpenhet og involvering av miljøorganisasjoner i nasjonale, politiske beslutninger

Greenpeace
Med våpen mot aktivister

Greenpeace-aktivister arrestert i Russland

25.09.2013 | Sist oppdatert: 25.09.2013

Mannskapet på Greenpeace-skipet Arctic sunrise ble arrestert av russiske myndigheter I dag. – Aktivistene må løslates øyeblikkelig, sier Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet.

Akselererende klimaendringer i Kirgisistan og Tadsjikistan

13.12.2012 | Sist oppdatert: 15.01.2013

Kirgisistan og Tadsjikistan har gjort lite for å bidra til de negative virkningene av globale klimaendringer, men er rangert av Verdensbanken som et av de mest sårbare landene i verden for global oppvarming. Landene rammes stadig hyppigere av ekstremvær som tørke, flom og naturkatastrofer. Millioner av mennesker opplever nå matmangel og må flytte grunnet klimaendringene.

Gosman and Andrey in front of Leningrad justert

Trusler mot Naturvernforbundets partnere i Russland

13.11.2012 | Sist oppdatert: 13.11.2012

En ny lov stempler organisasjoner i Russland som utenlandske agenter. Naturvernforbundets partnerorganisasjon på Kola er allerede truet med problemer dersom de ikke trekker seg fra samarbeidsprosjekt om atomkraft.

Fiskebåt på land v oljesøl

Unik rettssak mot Shell i Nederland

11.10.2012 | Sist oppdatert: 16.10.2012

- Shell i Nigeria er skyldig i grove brudd på menneskerettighetene og miljølover, sier Geert Ritsema i Milieudefensie, Naturvernforbundets søsterorganisasjon i Nederland. - Vi håper denne rettssaken vil tvinge Shell til endelig å rydde opp.